Az elmúlt időszakban egyre többet lehetett hallani Lewis Hamilton esetleges távozásáról a Mercedestől. Bár a felek tagadják a pletykákat és mind a két a folytatás mellett érvel ebben a cikkben eljátszottam a gondolattal, hogy kit választhatnának Toto Wolffék a hétszeres világbajnok megüresedett ülésére, ha valóban véget érne a közös kaland.
Lando Norris
A legtöbb szakértő és paddockot jól ismerő ember úgy véli a McLaren fiatal brit pilótája lehet pole-pozícióban, ha Lewis Hamilton visszavonul a Mercedestől. 2019-es bemutatkozása óta bebizonyította, hogy a top kategóriás versenyzők között kell emlegetnünk. Rendkívül jó az egykörös és versenytempója, rettentő ritkán hibázik miközben a csatákban az ellenfeleit könyörtelenül levadássza. Emellett rendkívül vonzó tulajdonsága, hogy még mindig csak 23 éves és George Russell-lel a másik oldalon hosszú évekre biztosítanák Toto Wolffék a versenyző párosukat.
Norris oldaláról érthető lenne a váltás: hiába voltak a csapattal a kezdeti sikerek a 2022-es szabályrendszer bevezetésével ismét visszacsúsztak a középmezőnybe. A 2023-as év kezdés közel katasztrofálisan sikerült, egyedül a melbourne-i kettős pontszerzés menti meg a csapatot, azonban ehhez is a két Ferrari, a két Alpine, George Russell és Alex Albon kiesése/top-10-en kívüli helyezései kellettek. Bár Bakura ígérik a “B” autót, azonban közel sem biztos, hogy hosszú távon a brit hűségét biztosítani tudják. A csapat saját elmondása szerint is leghamarabb 2025, de inkább a 2026-os szezonra lennének képesek újra győzelemért harcolni, amit nem biztos, hogy kivárna a pilóta.
Csak hogy a fő problémát Norris jelenlegi McLarenes szerződése jelenti. Tavaly a versenyző 2025-ös idény végégig úgy írt alá, hogy nincsen benne kilépési záradék. Utóbbi tényt Zak Brown McLaren vezér többször is kihangsúlyozza a vele készült és Norris jövőjét firtató interjúkban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy alapesetben nincsen semmilyen olyan körülmény ami miatt távozhat. Viszont a szerződés kivásárlásról eddig nem sokan gondolkodtak és emlegették fel, pedig ez lehet a megoldás kulcsa. Az összegről csak találgathatunk, de kiindulva abból, hogy Daniel Ricciardot tavaly a fizetésével megegyező összegért cserébe küldték el ez jó alapot jelenthet. Norris mostani szerződése szerint 20 millió dollár körüli összeget kap a releváns források szerint, vagyis effektíve Toto Wolfféknak 40 millió dollárt kell az asztalra letenniük.
Alapvetően ez nem lehetne probléma a paddock egyik milliárdosának a kérdés csak az, hogy hajlandó lenne-e ennyit áldozni új pilótájára. Ne feledjük, hogy adott esetben Lewis Hamilton financiális okokból is távozhat a Mercedestől és ebben az esetben nem feltétlen lenne logikus döntés a hétszeres világbajnokra szánt pénzt wokingba utalni. Olcsóbb opciókból bőven van merítési lehetőség, mégha nem is ugyanazt a minőséget képviselik egyes pilóta jelöltek. Márpedig egy George Russell-lel a háta mögött dönthet úgy a Mercedes vezetősége, hogy a saját nevelt pilótájuk lesz a vezér és mellé keresnek egy második számút. Így pedig egy hasonlattal élve Lando Norris a pole-pozícióból könnyen a kavicságyba kerülhet.
Esély az ülésre: 50%
Charles Leclerc
Lando Norris mellett a másik top pilóta a közbeszédben Charles Leclerc, akinek az idei évben telhet be az a bizonyos pohár a Ferrarinál. A monacói pilóta idei szezonkezdete az eddigi legrosszabb az olasz csapatnál, egyetlen 7. helyet és a hozzátartozó 6 pontot tud felmutatni a ponttáblázaton. Azonban a kevés egység elsősorban nem az ő számlájára írható: Bahreinben a 3. helyen autózva esett ki technikai hiba miatt, Jeddahban hiába remekelt az időmérőn máris rajtbüntetést kapott és csak a mezőny közepéből vághatott neki a futamnak, Melbourne-ben egy szerencsétlen rajtbaleset miatt 3 kanyarig tartott számára a küzdelem. Emellett az idei SF-23-as autó a tavalyi F1-75-ös szinte összes rossz tulajdonságát örökölte: megbízhatósági problémák, rossz gumikezelés cserébe az erősségekből, mint a jó egykörös tempó és hátsó tengely stabilitás jelentősen vesztett. A fejlődés helyett a Red Bull elugrott, míg az Aston Martin és a Mercedes minimum felért hozzájuk.
Leclerc esetén a váltás ráadásul könnyebben is megvalósulhat. Hiába szól az ő kontraktusa is 2024-ig a jelek szerint az utolsó év vagy opciós vagy teljesítményzáradékhoz kötött: magyarul ha a csapat nem kezd el sürgősen javulni, akkor kiléphet belőle. Toto Wolff valószínűleg azonnal a monacói pilótát tárcsázná, ha elérhetővé válna, mert szokás lesajnálni és kétségbe vonni a képességeit, de továbbra is egy top versenyző. S ami igazán vonzóvá teheti: nagyon hasonló Lewis Hamiltonhoz sok tekintetben. Nem elsősorban a divathoz való érdeklődésére értem, hanem versenyzési képességeire: remek időmérős pilóta, valószínűleg Max Verstappennél is jobb, a lehetőségekhez képest jól tudja menedzselnie a Pirelli gumikat. Bármilyen típusú autót képes elvezetni, gyorsan tud alkalmazkodni ahhoz, amit a versenyautó megkíván. Csatákban rendkívül okos, az esetek többségében nagyon jól méri fel a helyzeteket. Ilyen pilóta leigazolására az esély csak 10 évente egyszer nyílik meg, legutóbb Lewis Hamiltonra sikerült lecsapni és annak meg mind tudjuk a végkimenetelét.
Persze a fő kérdés az, hogy Charles Leclerc valóban távozni akar-e a Ferraritól. Maranello lényegében az otthona, gokartos kora óta a család tagja és a sok balszerencse, csapat hiba ellenére olyan az ember érzése, mintha továbbra is rendületlenül bízna az olaszokban. Frédéric Vasseur személyében még azt a csapatfőnököt is megkapta, akivel a Forma-1-es pályafutását megkezdte és eddig bárki bármit mond az a kevés változtatás és döntés, ami hozzáköthető bevált. Stratégiai részleg és a boxutca stáb felépítését átformálta, eredmény: mindkettőben sokat javultak, mégha a körülmények rendre ellenük játszanak. Lelcerc oka a bizalomra meglehet és kivárhatja milyen lesz az a 2024-es autó, ami már semennyire se kötődik Mattia Binotto-féle technikai részleghez.
További kérdés, hogy a Mercedes valóban előrelépést jelent-e a Ferrarihoz képest. Ne feledjük, a versenytempó elemzések alapján a Red Bull után következő három csapat tempója közel egyforma. A világbajnoki címre való valós esély nélkül nem feltétlenül éri meg váltani. Lehet hánytorgatni, hogy 10 évvel ezelőtt Lewis Hamilton is hasonlóan horizontálisan mozdult csak, de akkor 2014-re elkészült a mindenkit domináló Mercedes erőforrás, ami az alapja volt a siker korszaknak. Szinte biztosan Niki Lauda ezzel a csodafegyverrel is győzködte a britet Szingapúrban, ahol a McLarentől való távozás döntésének meghozatala is megtörtént. Ebben az esetben szó sincsen bármilyen csodafegyverről, és így nem biztos, hogy Brackley sokkal vonzóbb célpont lenne Maranellonál.
Esély az ülésre: 20%
Alexander Albon
Ha van a szememben titkos esélyes Lewis Hamilton ülésére az a brit-thai pilóta. Albon nagyon hamar nem csak a Williams első számú versenyzőjévé lépett elő, hanem gyorsan visszaépítette a 2020-as szezonban elvesztett reputációját. Nem csak a 2021-es Ausztrál Nagydíjon elért 10. helyére és a többi pontszerzésére kell gondolni, egész idényben ott verte meg Nicholas Latifit ahol tudta, pedig előzetesen a kanadai fiú tündöklésére számítottak az istállónál is George Russell távozása után. A 2022-es szezont pedig ugyanott folytatta, ahol az előzőt befejezte, folyamatosan a top-10 környékén körözött a versenyek alatt, ráadásul legutóbb egy csodával felérő 8. rajthelyet is elért az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén. Fel lehet róni negatívumként a melbourne-i legutóbbi balesetét, de az inkább az autó határainak túlságosan nagy feszegetése miatt történt. Ami belefér egy gyorskörön, de a futamon hibátlanul lehozni már lehetetlen.
A jó teljesítménye mellett számomra kissé érthetetlen miért nem emlegeti senki sem egy top-versenyzői ülés várományosaként. Ha én lennék Toto Wolff hezitálás nélkül felkeresnem a brit-thai pilótát Lewis Hamilton pótlására és nem is csak az eredményei miatt, hanem Russell-lel való kapcsolata okán is. A két pilóta nagyon jó barátok ami abban is megmutatkozott, hogy Jost Capitóéknak Russell ajánlotta nagy erővel Albont a 2022-es szezonra. Véleményem szerint tökéletesen képesek lennének hozni az első és második számú pilóta felállást a Mercedesnél, hasonlóan ahogyan Lewis Hamilton és Valtteri Bottas tették hosszú éveken át. S jól tudjuk, hogy a Mercedesnél Rosberg távozása óta nagyon odafigyelnek a csapaton belüli harmóniára.
Ami viszont lehet a leginkább útját állhatja a feljebb lépésre az a korábban említett 2020-as idénye. Az RB-16-os versenygéppel és Max Verstappennel a garázs túloldalán olyan elveszettnek tűnt, mint egy óvodás gyerek az Ikeában. Az autóban rejlő potenciált egyáltalán nem tudta kihozni, a top-5-ös eredményekért is keményen meg kellett szenvednie, ami bikás mércével mérve rettentő kínos volt. Az első dobogós eredményéig a szezon 9. futamáig várnia kellett, akkor egy kaotikus verseny után tudott felérni a pódiumra Mugellóban, majd legközelebb Bahreinben Sergio Pérez kiesése kellett az újabb pezsgőzéshez. A gyenge produkciót azóta árnyalja, hogy Albont váltó Pérez is rendre megszenvedett a Max Verstappenre tökéletesen szabott autókkal. Számomra úgy tűnik inkább kivételként kell kezelni a 2020-as évet a pályafutásában, amit egy olyan autóval próbált meg abszolválni, amit csak egyetlen pilóta tudott vezetni. Ha pedig letakarjuk az eredménylistáról azt a szezont, akkor nem sok okot látok arra, hogy ne Alexander Albont lássuk az ezüstnyílban.
Esély az ülésre: 15%
Esteban Ocon
George Russell színre lépése előtt a francia pilóta állt a Mercedes öröklési sorrendjének élén. Ocon nem véletlenül érdemelte ki a 2018-as idényben a magasabb reputációját, végig stabilan tudta tartani a jóval tapasztaltabb csapattárs Sergio Pérez tempóját a futamokon és időmérő edzéseken egyaránt. Sőt, közös kalandjuk végére a mexikóit a szombati napokon rendre elkalapálta, 2018-ban Ocon 15-6-ra győzte le Pérezt a kvalifikációkon. Így aztán, amikor a Force India körül zajló pénzügyi problémákról hallani lehetett, szinte a teljes szurkolói és szakértői társadalom amellett ágaskodott, hogy a saját neveltjüket ültessék be az akkor karrierje legmélyebb időszakát átélő Valtteri Bottas helyére a Mercedesnél. Toto Wolffék viszont akkor még a finnek szavaztak bizalmat és Lawerence Stroll felvásárlása miatt 1 év kényszerszünetre került Ocon, mielőtt a Renaultnál visszatérhetett volna.
Az élet utólag az osztrák csapatfőnöknek adott igazat. Russell egyértelműen nagyobb tehetségnek bizonyult a Forma-1-ben, aki a csapat első számú pilótája lehetne kérdés nélkül, ha nem Lewis Hamilton ülne a garázs túloldalán. Míg Esteban Ocon önerőből legfeljebb a Nico Rosberg szintig juthat, ami szintén magas, de nincs meg benne a top-pilóták tehetsége. Mind Daniel Ricciardoval, mind Fernando Alonsoval szemben alulmaradt, ha szűrt adatokra tekintünk. Tavalyi évben csak azért tudott több pontot szerezni a spanyolnál, mert az ő versenyautója jóval megbízhatóbbnak bizonyult.
Viszont önmagában ez nem lenne baj, a főproblémát a nem éppen simulékony természete és a csapattársakkal való magatartása jelenti. Pérezzel többször is ütközött, Alonsoval szemben akkor is heves csatába bocsátkozott, amikor annak semmi értelme nem volt és ezzel csak a saját versenyüket kompromittálta. Utóbbival szemben a sajtón keresztüli beszólogatásokig fajult a rossz viszony. Ha a Mercedeshez kerülne Esteban Ocon én magam attól tartok, hogy ugyanazok a polgárháborús állapotok térnének vissza, mint ami a Hamilton-Rosberg időszakot jellemezte. Látom magam előtt, hogy Russell és Ocon pontosan ugyanúgy kezdené el marni egymást legfeljebb fél év után, mint ahogyan a két egykori jóbarát. Nem tudom, hogy mennyire akarná Toto Wolff akár csak a csíráját is elültetni egy ilyen helyzetnek? Főleg abban a tekintetben, hogy a mostani nehezebb időszakukban mindennél fontosabb lenne a csapategység.
Azonban a rossz természete miatt nem szabad levenni Esteban Ocont a radarról, mert maga a csapat se mondott le róla. Fontos tudni továbbra is a Mercedes intézi a menedzsment feladatokat körülötte, hiába Alpine pilóta. A 2024-ig történt szerződéshosszabbításában biztos van egy záradék, hogy a nevelő gárdájához bármikor elszegődhet. Ne feledjük, hogy Nico Rosberg visszavonulásának bejelentésekor pont ahhoz a Valtteri Bottashoz nyúlt Toto Wolff, akinek a menedzsere volt. A francia pilóta ebből a szempontból abszolút előnyben van a riválisokhoz képest. Illetve Ocon továbbra is egy futamgyőztes és többszörös dobogós pilótának számít, és bár ezekhez az eredményekhez kellett a szerencse, de a pilóta is kell, aki kíméletlenül kihasználja a lehetőségeket. Ez az önéletrajz a korábbi eredmények miatt elegendő lehet egy esélyhez egy valódi topcsapatnál.
Esély az ülésre: 10%
Mick Schumacher
A német pilóta szurkolóinak – és a Marketing-PR osztályoknak – az álma, hogy az édesapja után őt is teljes állású pilótaként lássák az egyik ezüst nyílban és jelen pillanatban neki van a legnagyobb esélye. Toto Wolff a közelmúltban beismerte, ha bármelyik pilótájukkal bármi baj történne, Mick Schumacher fogja a helyét átvenni. A tavalyi évig csak legyintettük a tartalékpilótai szerep fontosságára és egy elhanyagolható pozíciónak tekintettük, ami a Forma-1-ből kiszorult veteránok vagy nem elég tehetséges/pénzes pilóták gyűjtőhelye. Aztán jött Nyck de Vries és a tavalyi monzai beugrása mindent megváltoztatott. Azzal az egy jó időmérő edzésével és 9. helyezésével a futamon azonnal esélytelenből a legkeresettebb pilótává vált a pilóta piac legkeresettebb személyévé. George Russell számára is a valódi kilövést a 2020-as Szahíri Nagydíj jelentette, amikor Lewis Hamilton helyettesítette és majdnem megnyerte pályafutása első mercedeses futamát.
Mick Schumachernek jelenleg a legjobb helyen van abban a tekintetben, hogy egy hasonló beugrással visszaépítse a bizonyos szempontból méltatlanul megtépázott hírnevét, mert lássuk be nem a Haas volt a legmegfelelőbb hely neki. Günther Steinerék hiába akarták 2021-ben bebizonyítani, hogy két újonccal is képesek kompetitívek lenni, kiderült nem tudnak egy pilótát se felépíteni. A csapatfőnök utólag ismerte be, hogy nem számítottak azokra a nehézségekre és kérdések sokaságára, amit az újoncok jelentenek. Ennek kiküszöbölésére vissza is tértek a mostani Hülkenberg-Magnussen párosukkal a veterán vonalra. Ilyen környezetbe ne csodálkozzunk, hogy Mick Schumacher bevallottan a Kanadai Nagydíjig csak kereste az autó megfelelő beállításait és szenvedett Kevin Magnussen ellen. Ezt követően viszont a dán pilótát is rendre képes volt elkapni, igaz ekkor már az autó alaposan visszaesett az erősorrendben és nem igazán érdekelte a nagyközönséget a csapaton belüli pilóta sorrend a top-10-en kivül.
Ugyanakkor a szenvedés sem menti fel az alól, hogy rengeteg kárt okozott és valószínűleg ezért orroltak meg rá már az idény első pár futama után 2021-ben. Csak a jeddahi és monacói autótörése 2-2,5 millió dolláros plusz költséget okozott, ami egy kb. 100 millió dolláros költségvetéssel dolgozó csapatnak hatalmas kiesés. Ezen két alkalom mellett nem is számoltunk a szintén kínos miami-i és suzukai esetek kárával. A költségvetési sapka által beárnyékolt Forma-1-ben minden cent számít és felesleges kiadásoknak nincsen helye. Azonban ha el is fogadjuk, hogy a számára sokáig rosszul vezethető autó volt a fő bűnös, akkor sincs mentség arra, miért nem tudott többet kihozni a technikából az idény második felében. Hiába esett vissza az autó az erősorrendben, a magnusseni interlagosi pole-pozíciót ő is megautózhatta volna, azonban helyette már a Q1-ben kizúgott. Nagyon kevés emlékezetes momentum köthető hozzá, ami a mezőny legjobbjainak az ismertető jele. Nem véletlenül küldte el a Ferrari akadémia is.
A középszerű pilóták egyik minta példánya jelen tudásunk alapján Mick Schumacher, akinek emellett Forma-1-es szinten alig van tapasztalata. Nem egy jó kombináció egy top csapat szemszögéből. A paddockban jelenleg inkább a marketing értéke tartja benn, mint sem a tényleges tudása és számára a közel tökéletes csillagállás kell egyáltalán a 2024-es visszatéréshez. Ugyanakkor egy próbát egyes istállóknak így is megérhet, mert továbbra is egy volt Forma-2-es és Forma-3-as bajnokról beszélünk. Akár a Mercedes is alkalmazhatja és George Russell mellett kimondatlanul második számú versenyzőnek tökéletes lehet. Toto Wolff jelenleg szuperlatívuszokban tud csak beszélni a németről, a kérdés csak az, hogy az általa látott potenciálnak szól vagy csak a szurkolóknak.
Esély az ülésre: 5%

Login with Patreon
Legyél te is a támogatónk!

Legfrissebb cikkeink
- Pérez is megkaphatta a saját – vigyorgó – sárga lapját
- Nyck de Vries megmérettetett és könnyűnek találtatott
- A Red Bull Akadémia szembeköpése
- Top pilóta-e Alex Albon?
- Charles Leclerc NEM világbajnok alkat?
- Tisztelet
- Igazságot Stoffel Vandoorne-nak!
- Csapat Ranking #4
- Miért lehet probléma Adrian Newey megtartása?
- A Forma-1 Miamiba, a Formula-E Monacoba látogat
Legutóbbi hozzászólások