Kicsit jobban utánanéztem, mi volt ez az egész bohózat Alonso dobogós helyezése körül. És újfent arra a következtetésre jutottam, hogy úgy általánosan az FIA, azon belül is a Forma-1-et futamokat irányító versenybírák meg az újonnan alakult ROC (a 2021-es szezonzáró botrány után létrehozott, Genfben működő amolyan Távoli Műveleti Központ) nem más, mint bohócok gyülekezete.
Az FIA Alonso utólagos büntetése kapcsán ismét megmutatta a szegénységi bizonyítványát
De vegyük szépen sorra az eseményeket. Alonso rosszul állt fel a rajtrácsra, az ott lévő szenzorok valószínűleg jeleztek, érkezett is a jogos 5 másodperces időbüntetés. A spanyol ezt a kerékcsere alkalmával töltötte le, a biztonsági autós fázis alatt, ez is tiszta sor. Sőt, az is, hogy mind a helyszínen lévő versenyirányítás, mind a már említett ROC helyben is hagyta a büntetés letöltését, vagyis abszolút semmi kivetnivalót nem találtak benne.
Az utolsó körben aztán a versenyirányítás (a ROC jelzésére) mégis talált valami kivetnivalót (elsősorban arra lennék kíváncsi, hogy egy helybenhagyott dolgot miért, vagy miként néznek újra egy futam utolsó körében???). A hátsó emelő ugyanis hozzáért az autóhoz (amihez egyébként nem fér kétség, mert valóban megtörtént), így szabálytalanság történt, és jött egy újabb 10 másodperces büntetés, amely során Alonso elvesztette a dobogós helyezését. (Egyébként akkor még az is felmerült, hogy kizárják a spanyolt, de mivel szerintük nem történt konkrét munkálkodás az autón, ezért nem tették – más kérdés hogy a vonatkozó dokumentumban néhány sorral azelőtt ezt is az autón történt munkának minősítették 😀 ).
És itt jönnek a még érthetetlenebb történések. Ugyanis a szabályzat kimondja, hogy megrovás, vagy időbüntetés esetén a csapatok nem fellebbezhetnek a versenybírák döntése ellen. Azonban erre is van egy kiskapu, az úgynevezett felülvizsgálati kérelem. WTF??? Valaki magyarázza el nekem is, hogy a fellebbezés az mi, ha nem felülvizsgálati kérelem? Nos, mindegy, a lényeg az, hogy ezt az Aston Martin meg is tette, és egyrészt rámutattak, hogy nincs szabályozás arról, hogy az autóhoz érés munkának minősül, csak a bizottsági üléseken jött létre egy amolyan szóbeli megállapodás a csapatok között, hogy egyáltalán nem szabad hozzáérni az autóhoz az időbüntetés letöltése alatt, de még ott sem sikerült tökéletesen tisztázni a kérdést, hiába volt ebben a hitben az FIA. Másrészt pedig hét korábbi esetről nyújtottak be videofelvételeket, amelyeken ugyanúgy látható, ahogy az emelő hozzáér az autóhoz. Még arról is ment egy kis csetepaté, hogy az Aston által bemutatott videók mindenikén az autó orra alá dugják be az emelőt, mert ezzel segítik a megfelelő pozícióba azt a boxban, Alonso autójához pedig a hátsó emelő ért, de a csapat képviselői ismét kiemelték, hogy erre nincs konkrét szabályzat és a szóbeli megállapodás sem egyértelmű. Végül csak elfogadták a “felülvizsgálati kérelmet”, és így Alonso visszakapta a dobogós helyzését.
Természetesen az FIA már jelezte, szokás szerint, amikor ilyesmi történik, hogy a következő futamig megvitatják az esetet a soron következő Sporttanácsadói Bizottság gyűlésén, amely történetesen épp csütörtökön lesz, és tisztázni fogják a szabályzatot… Vagy születik egy újabb “szóbeli megegyezés”, teszem hozzá én…
És egy apró adalék: az megvan, hogy amikor Stroll kiesett, azért küldték ki a biztonsági autót, mert (és ezt az egyik versenybíró mondta) nincs elég kamera a pályán, és nem tudták, hogy a kanadai autója pontosan hol van… Akkor pedig milyen értelme van ennek a ROC-nak? Online mit tudnak így felügyelni, ha nincs elegendő mennyiségű kamera a pályán ahhoz, hogy megfelelően végezhessék a munkájukat?
Bennem rögtön felmerült egy egyszerű kérdés: egy magát az autósportok csúcsának nevező sorozat, ahol rengeteg minden ezredmásodperceken, vagy hajszálakon múlik, hogy a bánatban működik szóbeli megállapodások alapján? Vagy bizottsági megbeszélések alapján, amiről semmiféle írásos dokumentum nincs?
Másodszor is felteszem a kérdést, mi a különbség a fellebbezés és a felülvizsgálati kérelem között? Tud a fellebbezés más célt szolgálni, mint azt, hogy valaki kéri, vizsgáljanak felül egy bizonyos döntést? Az FIA szemében ezek szerint van különbség a kettő között, de mégis mi?
És végül, mielőtt már nagyon hosszúra nyújtanám ezt az írást (mert fel lehetne tenni még néhány kérdést azért…), létezik még bárki, akár olyan is, aki egyenesen halálosan szerelmes a Forma-1-be, aki képes még bármit elhinni ezeknek, vagy bármiféle következetességet, szervezettséget, egységességet látni ebben a totális viccben, ami az FIA? Mert én nem… Vagy esetleg még mindig ott tartunk, hogy attól függően, ki kinek szurkol, egyes eseteket csalásnak, másokat bohózatnak látja?

Login with Patreon
Legyél te is a támogatónk!

Legfrissebb cikkeink
- Csapat Ranking #4
- Miért lehet probléma Adrian Newey megtartása?
- A Forma-1 Miamiba, a Formula-E Monacoba látogat
- Russell és Verstappen szóváltása felesleges volt
- Vége a tavaszi szünetnek! Irány Baku!
- Csak a pénz számít? – Sereghajtók 024
- Ki lehet Lewis Hamilton utódja?
- Visszatér James Allison az aktív szolgálatba
- Dupla forduló vár a Tempelhofon ezen a hétvégén
- Csapat ranking #3
Legutóbbi hozzászólások