Connect with us

Minden ami F1

Hogyan tud egy csapat a Forma-1-be jelentkezni és milyen követelményeknek kell megfelelnie?

Az Andretti Cadillec együttműködés bejelentése után valamint több más alakulat érdeklődését hallva (Panthera Team Asia, Hitech) összeszedtük, hogy milyen folyamaton kell keresztül mennie egy potenciális Forma-1-es csapatnak, mielőtt világbajnokság állandó résztvevője lehetne. Ez az írás nem az új érdeklődők esélyeit boncolgatja, hanem elsősorban a tényszerű feltételeket szeretné bemutatni a rendelkezésre álló FIA dokumentumok szerint.

Egy új csapat belépésének feltételeit és követelményeit a világbajnokság Sportszabályzatának 8. bekezdése taglalja. A dokumentum bárki számára megtalálható és szabadon letölthető az FIA honlapjáról. A legfontosabb követelményeket és lépéseket vegyük sorrendbe:

  • 1. Az új belépőnek jelentkeznie kell az FIA-nál versenyzési licencért és ki kell fizetnie a jelenleg 600 ezer dolláros részvételi díjat. Fontos tudni, hogy ez az összeg nem tartozik bele a gyakran emlegetett 200 millió dolláros belépési díjba, ezt a FOM-nak (Formula One Managment, vagyis a Forma-1-et irányító testület) és a Forma-1 meglévő csapatainak kell utalni és utóbbiak között fogják egyenlő arányban szétosztani.
  • 2. A hivatalos jelentkezéshez egy formanyomtatványt kell kitölteni, amely a Sportszabályzat 2. Mellékletében található. Úgy kell elképzelni, mint bármely más hivatalos ügyben használatos dokumentumot, amelynek kitöltésével és aláírásával elfogadod a Forma-1 jelenleg érvényes szabályrendszerét, A dokumentumban fel kell tüntetni a leendő csapat alapadait, mint pl. csapatnév, székhely, elérhetőségi címek, csapatvezetők nevei stb. Az alapadatok mellett meg kell neveznie a motorszállítót, az autó nevét, illetve a két, csapatnál állandó üléssel rendelkező versenyző nevét is regisztrálni kell licence számukkal együtt. Ha a versenyző páros nincsen meg akkor utólag is lehetőség van hiánypótlásként benyújtani az adataikat. Végül az aláírás előtt, mint minden 21. századi jelentkezési lapon egy rubrika kipipálásával elismered, hogy az Foma-1 adatkezelésről és védelemi tájékoztatóját tudomásul vetted és elfogadod.
  • 3. Bár a szabályzat nem kifejezetten az új belépőkre írja, de minden az előző évben pontnélküli gárdának információkat kell adnia a cégméretről, a pénzügyi helyzetükről és hogy a minden pénzügyi kötelezettségeiknek eleget tudnak tenni. Az FIA gyakorlatilag így akarja kiszűrni egyrészt a pénzügyi gondokkal küszködő csapatok további részvételét a világbajnokságban, másrészt csak életképes projekteket akar beengedni. Utóbbit támasztja alá, hogy pénzügyi feltételek mellett az FIA a gyakorlatban megvizsgálja a jelentkező csapatok infrastruktúráját, technikai képességét, az emberi erőforrásokat és az autóversenyzés terén rendelkezésre álló tapasztalatot. Röviden: ellenőrzik, hogy az új beszálló képes-e egy a szabályoknak megfelelő autó elkészítésére.
  • 4. Alapesetben a formális jelentkezésre minden év október 21. és november 1. között van lehetőség, a korábban emlegetett FIA díjat pedig december 10-ig kell elutalni. A hivatalos nevezőket ekkor versenyzőkkel és választott rajtszámukkal legkésőbb december 15-ig publikálnia kell a szövetségnek. Ezt a procedúrát minden jelenlegi csapatnak minden évben végig kell járnia, annyi különbséggel hogy a belépési díjuk az előző idényben szerzett pontmennyiséggel arányosan növekszik, pontonként 6200 dollárral – megjegyzés: a konsturktőri bajnoknak 7400 dollárral nő az utóbbi összeg. A jelentkezési dátumtól egyoldalúan az FIA eltérhet és az elmúlt napokban pontosan ennek a folyamatnak az elindításáról láthattunk példát. Ekkor a jelentkezőket 30 napon belül értesítik a jelentkezés eredményéről a beadást követően.
  • 5. Az FIA minden részvevőt vagy elfogad, vagy elutasít. Akiknek a jelentkezését elfogadták, azoknak már nincs más dolguk, mint egy a technikai és biztonsági feltételeknek megfelelő autót építenie, majd tesztelni az autót az egyik hivatalosnak elfogadott tesztüzemből. Akinek a jelentkezését elutasítják, annak nem írnak elő hiánypótlást és szabályzat sem részletezi mi a teendő. Vélhetően legalább szóban biztos kapnak visszajelzést, hogy milyen feltételen buktak el és akkor ha a problémát orvosolták minden akadály nélkül újra próbálkozhatnak a jelentkezéssel. Érdemes még megemlíteni, hogy aki a Forma-1 rossz hírét kelti vagy nem az általánosan elfogadott normák alapján működteti a csapatát azt haladéktalanul kizárhatják a bajnokságból.

Az FIA követelményei alapján gyakorlatilag ennyiből egy új csapat jelentkezése. Egy nagyobb összeg átutalásából, a megfelelő infrastruktúra megépítéséből, a személyzet összetoborzásából, némi adminisztrációs munkából mielőtt az autóépítés és a nagydíjakra való felkészülés megkezdődhetne. Igen ám, de fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a szövetségnek elég, de Forma-1-nek és az azt irányító FOM-nak NEM!!!

A valódi akadályt pedig pontosan a csapatok, a FOM-ot irányító Stefano Domenicalli és a jogtulajdonos Liberty Media jelenti. Tudni kell, hogy ha valaki a világbajnokság résztvevője akar lenni, annak alá kell írnia a Concorde Egyezményt, amely gyakorlatilag a Forma-1 működését és bevételeinek elosztási módját foglalja magába. Maga az egyezmény is követelményeket állít a jelentkező elé, de ezek pontos tartalma ismeretlen, ami ismert az a korábban említett 200 millió dolláros belépési díj. Jelenesetben fogadjuk el, hogy akit a Forma-1 szívesen látná köreiben, annak nem jelent gondot a követelményeknek való megfelelés.

Azonban ha egy csapat nem tudja a Concorde Egyezményt aláírni, amelyhez az FIA mellett a FOM, a csapatok és a Liberty Media hozzájárulása kell, akkor egyszerűen nem vehet részt a küzdelemben. Már pedig, ha valaki csak minimális eséllyel indul ennek a célnak az elérése érdekében gyakorlatilag felesleges elindítania a jelentkezési folyamatot az FIA-nál. Azonban a közel jövőben ez változhat és legkésőbb a 2026-os szezonra megnyílhatnak a jelentkező csapatok előtt a Forma-1 kapui. De ennek okai már egy másik írás témája lesznek.

Click to comment