Az Andretti Cadillec együttműködés bejelentése után valamint több más alakulat érdeklődését hallva (Panthera Team Asia, Hitech) összeszedtük, hogy milyen folyamaton kell keresztül mennie egy potenciális Forma-1-es csapatnak, mielőtt világbajnokság állandó résztvevője lehetne. Ez az írás nem az új érdeklődők esélyeit boncolgatja, hanem elsősorban a tényszerű feltételeket szeretné bemutatni a rendelkezésre álló FIA dokumentumok szerint.
Egy új csapat belépésének feltételeit és követelményeit a világbajnokság Sportszabályzatának 8. bekezdése taglalja. A dokumentum bárki számára megtalálható és szabadon letölthető az FIA honlapjáról. A legfontosabb követelményeket és lépéseket vegyük sorrendbe:
- 1. Az új belépőnek jelentkeznie kell az FIA-nál versenyzési licencért és ki kell fizetnie a jelenleg 600 ezer dolláros részvételi díjat. Fontos tudni, hogy ez az összeg nem tartozik bele a gyakran emlegetett 200 millió dolláros belépési díjba, ezt a FOM-nak (Formula One Managment, vagyis a Forma-1-et irányító testület) és a Forma-1 meglévő csapatainak kell utalni és utóbbiak között fogják egyenlő arányban szétosztani.
- 2. A hivatalos jelentkezéshez egy formanyomtatványt kell kitölteni, amely a Sportszabályzat 2. Mellékletében található. Úgy kell elképzelni, mint bármely más hivatalos ügyben használatos dokumentumot, amelynek kitöltésével és aláírásával elfogadod a Forma-1 jelenleg érvényes szabályrendszerét, A dokumentumban fel kell tüntetni a leendő csapat alapadait, mint pl. csapatnév, székhely, elérhetőségi címek, csapatvezetők nevei stb. Az alapadatok mellett meg kell neveznie a motorszállítót, az autó nevét, illetve a két, csapatnál állandó üléssel rendelkező versenyző nevét is regisztrálni kell licence számukkal együtt. Ha a versenyző páros nincsen meg akkor utólag is lehetőség van hiánypótlásként benyújtani az adataikat. Végül az aláírás előtt, mint minden 21. századi jelentkezési lapon egy rubrika kipipálásával elismered, hogy az Foma-1 adatkezelésről és védelemi tájékoztatóját tudomásul vetted és elfogadod.
- 3. Bár a szabályzat nem kifejezetten az új belépőkre írja, de minden az előző évben pontnélküli gárdának információkat kell adnia a cégméretről, a pénzügyi helyzetükről és hogy a minden pénzügyi kötelezettségeiknek eleget tudnak tenni. Az FIA gyakorlatilag így akarja kiszűrni egyrészt a pénzügyi gondokkal küszködő csapatok további részvételét a világbajnokságban, másrészt csak életképes projekteket akar beengedni. Utóbbit támasztja alá, hogy pénzügyi feltételek mellett az FIA a gyakorlatban megvizsgálja a jelentkező csapatok infrastruktúráját, technikai képességét, az emberi erőforrásokat és az autóversenyzés terén rendelkezésre álló tapasztalatot. Röviden: ellenőrzik, hogy az új beszálló képes-e egy a szabályoknak megfelelő autó elkészítésére.
- 4. Alapesetben a formális jelentkezésre minden év október 21. és november 1. között van lehetőség, a korábban emlegetett FIA díjat pedig december 10-ig kell elutalni. A hivatalos nevezőket ekkor versenyzőkkel és választott rajtszámukkal legkésőbb december 15-ig publikálnia kell a szövetségnek. Ezt a procedúrát minden jelenlegi csapatnak minden évben végig kell járnia, annyi különbséggel hogy a belépési díjuk az előző idényben szerzett pontmennyiséggel arányosan növekszik, pontonként 6200 dollárral – megjegyzés: a konsturktőri bajnoknak 7400 dollárral nő az utóbbi összeg. A jelentkezési dátumtól egyoldalúan az FIA eltérhet és az elmúlt napokban pontosan ennek a folyamatnak az elindításáról láthattunk példát. Ekkor a jelentkezőket 30 napon belül értesítik a jelentkezés eredményéről a beadást követően.
- 5. Az FIA minden részvevőt vagy elfogad, vagy elutasít. Akiknek a jelentkezését elfogadták, azoknak már nincs más dolguk, mint egy a technikai és biztonsági feltételeknek megfelelő autót építenie, majd tesztelni az autót az egyik hivatalosnak elfogadott tesztüzemből. Akinek a jelentkezését elutasítják, annak nem írnak elő hiánypótlást és szabályzat sem részletezi mi a teendő. Vélhetően legalább szóban biztos kapnak visszajelzést, hogy milyen feltételen buktak el és akkor ha a problémát orvosolták minden akadály nélkül újra próbálkozhatnak a jelentkezéssel. Érdemes még megemlíteni, hogy aki a Forma-1 rossz hírét kelti vagy nem az általánosan elfogadott normák alapján működteti a csapatát azt haladéktalanul kizárhatják a bajnokságból.
Az FIA követelményei alapján gyakorlatilag ennyiből egy új csapat jelentkezése. Egy nagyobb összeg átutalásából, a megfelelő infrastruktúra megépítéséből, a személyzet összetoborzásából, némi adminisztrációs munkából mielőtt az autóépítés és a nagydíjakra való felkészülés megkezdődhetne. Igen ám, de fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a szövetségnek elég, de Forma-1-nek és az azt irányító FOM-nak NEM!!!
A valódi akadályt pedig pontosan a csapatok, a FOM-ot irányító Stefano Domenicalli és a jogtulajdonos Liberty Media jelenti. Tudni kell, hogy ha valaki a világbajnokság résztvevője akar lenni, annak alá kell írnia a Concorde Egyezményt, amely gyakorlatilag a Forma-1 működését és bevételeinek elosztási módját foglalja magába. Maga az egyezmény is követelményeket állít a jelentkező elé, de ezek pontos tartalma ismeretlen, ami ismert az a korábban említett 200 millió dolláros belépési díj. Jelenesetben fogadjuk el, hogy akit a Forma-1 szívesen látná köreiben, annak nem jelent gondot a követelményeknek való megfelelés.
Azonban ha egy csapat nem tudja a Concorde Egyezményt aláírni, amelyhez az FIA mellett a FOM, a csapatok és a Liberty Media hozzájárulása kell, akkor egyszerűen nem vehet részt a küzdelemben. Már pedig, ha valaki csak minimális eséllyel indul ennek a célnak az elérése érdekében gyakorlatilag felesleges elindítania a jelentkezési folyamatot az FIA-nál. Azonban a közel jövőben ez változhat és legkésőbb a 2026-os szezonra megnyílhatnak a jelentkező csapatok előtt a Forma-1 kapui. De ennek okai már egy másik írás témája lesznek.

Login with Patreon
Legyél te is a támogatónk!

Legfrissebb cikkeink
- Rijádban folytatódik a Formula-E, mutatjuk a hétvége menetrendjét
- A Forma-1 vezetőinek elegük lett Ben Sulayemből
- Mexikóvárosban indul a 2023-as év!
- Hogyan tud egy csapat a Forma-1-be jelentkezni és milyen követelményeknek kell megfelelnie?
- Beteljesül-e az amerikai álom Sargeanttel?
- A 2022-es év díjazottjai a Padlógáz követői szerint
- Régi idők Forma-1-e, világbajnoki harcok az 50-es években 2. rész
- Régi idők Forma-1-e, világbajnoki harcok az 50-es években 1. rész
- Hogyan lett a Lancia versenyautóból Ferrari világbajnoki gép?
- Helmut Marko ismét egy túlkoros újonccal próbálkozik
Legutóbbi hozzászólások