Connect with us

Minden ami F1

Beteljesül-e az amerikai álom Sargeanttel?

A Williams vezetősége belátta, hogy bármennyire is közkedvelt és szerethető pilóta Nicholas Latifi, többé nincs szükségük rá és a dollár tízmilliók ellenére elengedhetik a kanadait. A bevetélek rövidtávú csökkenése miatt szükség volt egy olyan pilótára, aki teljesítményével és pontokkal kompenzálni tudja a kieső dollárokat. Végül a saját akadémiájukba tavaly csatlakozott Logan Sargeantre esett Jost Capitóék választása, aki által az elmúlt évek igazi boom or bust típusú pilótáját kaptuk meg.

Ki legyen Nicholas Latifi helyettese?

Nicholas Latifi teljes szezonos szenvedését látva abszolút érthető az ő elküldése. Hiába tudta olykor a tavalyi idényben el-elkapni George Russellt, 2022-ben ebből semmit sem láttunk viszont. A tavalyi Magyar Nagydíjon aratott szerencsés pontszerzésen és az idei silverstone-i időmérő edzésen elért 10. rajthelyén kívül pozitív értelemben ritkán vétette észre magát. Helyette a balesetei miatt megkapta a „Falak bajnoka” becenevet, rendszeresen a mezőny legrosszabbjai között találtuk az egykörös és időmérős tempó tekintetében. Különösen az újonnan megérkezett Alex Albonnal volt kontrasztos a mutatott eredmény és távozására a pontot Nyck de Vries csodálatos bemutatkozása tette.

Helmut Marko ismét egy túlkoros újonccal próbálkozik

A gyenge teljesítményére abszolút rányomta a bélyegét a 2021-es Abu-Dhabi idényzárón játszott szerepe. Egyes szurkolók őt hibáztatták Lewis Hamilton elbukott VB címe miatt és az egész téli szünetben fenyegető üzenetekkel bombázták. Érthető, hogy bűnbaknak beállítva a Forma-1 elmúlt 10 évének legnagyobb botrányában nem egyszerű fejben 100%-osan az autóra figyelni, azonban a Forma-1-ről lévén szó minden percben a maximumot kell nyújtani. Márpedig aki erre képtelen az rövid úton kikerül a világbajnokságból, mégha nem kevés pénzt tud felmutatni a háta mögött. Még az európai szezonkezdetkor az is szóba került, hogy idény közben távoznia kell a csapattól és bár végül nem történt így, minden valószínűség szerint 2022-es Abu Dhabi Nagydíjon láthattuk utoljára volán mögött.

A Williams vezetőségének így egy olyan versenyző után kellett néznie, aki teljesítményével és pontokkal kompenzálni tudja a kieső dollármilliókat. Elsőként Oscar Piastri neve merült fel, akit már év közben is szívesen a kanadai helyére ültettek volna. Azonban az ausztrál és az Alpine körül kialakult szerződéses botrány miatt ezek a tervek meghiúsultak. Ezt követően merült fel Piastri egyik korábbi vetélytársa, az akadémiájukba nem régen csatlakozott Logan Sargeant neve, aki újoncként úgy tűnt a bajnoki címért harcolhat. Bár rövid ideig elcsábultak a korábban kikosarazott Nyck de Vries felé az Olasz Nagydíj után, de holland inkább a Red Bull és Helmut Marko hívására mondott igent. Így került helyzetbe az amerikai, akit a Forma-2-es szezonzáró után a szükséges szuperlicence pontokkal a zsebében hivatalosan is bejelentettek.

Nagyon jó előjelek a nevelő szériákban

Alapvetően nagyon jó a versenytempója és az egykörös tempója is. A 2020-as Forma-3-as szezonban neki volt a legtöbb kvalifikációs győzelme, míg az idei szezonban már újoncként a Forma-2-ben kétszer is pole-pozíciót szerzett a főfutamra. Az időmérő edzéseken soha se kellett félni, kivétel nélkül az első néhány rajtsorba mindig megtaláltuk a nevét. Ha pedig mégis előznie vagy felzárkóznia kellett egy-egy versenyen, akkor se csalódtunk benne.

A jó verseny és időmérős tempó kombinációja miatt fordulhatott elő, hogy újoncként az idény közepén mindenki bajnokesélyesként tekintet rá, aki méltó kihívója lehet az elképesztő formába lendült Felipe Drugovichnak. A Red Bull Ringig bezárólag csak két versenyen nem végzett a top-10-ben és egyik esetben egy balesetben volt teljesen vétlen. Összesen 9 alkalommal volt pontszerző és további 4 alkalommal a dobogón végzett. Ebben az időszakban az utolsó három Forma-2-es főversenyen egy második és két győzelmet szerzett. Szinte megállíthatatlan volt.

A jó eredményeit nem csak az autónak köszönheti. Erre példa a harmadik Forma-3-as szezonja 2021-ben, ahol bár nem néz ki fényesen, hogy mindössze a hetedik helyen végzett az összetett pontversenyben egy győzelemmel és további három dobogós helyezéssel, azonban mindezen eredményeket a mezőny egyik leggyengébb autóját vezetve érte el. A Charouz gyengeségét és a pilótatársai minőségét mutatja, hogy Sargeant volt a felelős az összes csapatpont 80%-áért. Összehasonlításképpen egy évvel később a Charouz egy hasonló brigáddal mindössze 1 pontot szerzett.

Pályafutása korábbi szakaszában az utánpótlás szériák legjobbjai ellen bizonyított. Nagyon közel került hozzá, hogy megverje Oscar Piastrit a Forma-3-ban a 2020-as évben és ha nem került volna bele egy szerencsétlen balesetbe az utolsó fordulóba, akkor övé lett volna a bajnoki cím. De hasonlóan állta a sarat a Sauber szupertehetsége Théó Pourchaire és a Red Bull akadémia csúcspilótájának számító Liam Lawson ellen is a Forma-2-ben. A kellő resumé tehát megvan a Forma-1-es bemutatkozáshoz.

Az életrajzában emellett jól mutat, hogy amerikai állampolgár és személyében végre megérkezhetett az a pilóta, akire a Liberty Media hosszú évek óta vár és akivel meghódíthatják az amerikai piacot. A sportág vezetői már a bemutatkozása előtt beindították a marketing kampányt és folyamatosan hirdetik, hogy Sargaentnek jövőre három hazai nagydíja is lesz az államokban. Valószínűleg a marketing terv része volt egyrészt, hogy 2021-ben Austinban jelentették be a Williams versenyzői akadémiába való belépését, majd egy évvel később szintén a COTA-n tehette meg az első köreit egy hivatalos nagydíjhétvégén. A Williams szinte biztosan azt várja, hogy a potenciális amerikai támogatók és szponzorok az ajtóiknál fognak kopogtatni.

Képes lesz-e a nyomással megküzdeni?

Azonban az amerikai piacról szőtt meghódítási tervvel kapcsolatban van egy jókora bökkenő, mégpedig hogy az USA-ban nagyon kevesen ismerik. Logan Sargaent pályafutása korábbi szakaszát és lehetséges bemutatkozását közel sem követték annyian, mint Colton Herta drámáját. Ennek fő oka , hogy Sargeant messze az Egyesült Államoktől, Európában edződött és készült fel a legmagasabb szinteken való versenyzésre. 2012-ben versenyzett utoljára a tengerentúlon, lényegében ismeretlen az amerikai piac számára. A figyelemfelkeltésre legalább egy olyan bemutatkozásra lenne szükség, mint amit Max Verstappen mutatott be és amivel a holland nemzetet a Forma-1-be vonzotta be. Erre egy Williamsben nagyon kevés esélye van.

Pedig egy makulátlan Forma-2-es idénnyel legalább már a magokat elültethette volna, viszont a szezonzárása közel sem sikerült tökéletesre. A red bull ringi versenyhétvége után teljesen a földbe állt a vasárnapi teljesítménye. Tény, hogy a Paul Ricardon egy technikai hiba a boxutcában egy jó eredménytől fosztotta meg, de a francia esetet követően a maradék 5 versenyhétvégéken már egyszer sem állt fel a dobogóra. A pódiummentesség fő oka, hogy Sargaent az évad első felével szemben rendre elkezdett hibázgatni, amely olykor pozíció vesztésekben olykor kiesésekben nyilvánult meg. A kieséseket ráadásul nem lehet csak a véletlenre fogni, zsinórban 4 versenyhétvégén vagy a főfutamon, vagy a sprintfutamon balesetbe került már az első körben és feladni kényszerült a versenyét.

A rengeteg kiesés a pontokban, pontosabban azok hiányéban is megmutatkozott. A Red Bull Ringig 115 egységet gyűjtött, az évad hátralevő második felében pedig már csak 33-at. De miért szaporodtak meg a hibák és miért lett ennyire kétarcú Sargaent Forma-2-es idénye? A válaszhoz térjünk vissza a nyári szünet eseményeire, amikor a Williams előtt véglegesen bebizonyosodott, hogy Oscar Piastrit semmilyen körülmények között nem tudják megszerezni. Sargaent előtt világossá vált és vélhetően erről Jost Capitóék is értesítették, hogy ő lehet az egyik befutó Nicholas Latifi ülésére 2023-ra. Az összefüggést észre lehet venni és úgy tűnik ez a fajta nyomás és teljesítmény kényszer negatívan hatott rá.

Az amerikai pilóta utólag váltig állítja, hogy a potenciális Forma-1-es ülés nem volt rá semmilyen hatással, azonban a nézőközönség nem ezt láthatta. A sok kiesés és pontmentes verseny miatt az évadzáró Abu-Dhabi Nagydíjra hiába érkezett meg a tabella harmadik helyezettjeként, a mezőny mögötte rendkívül sűrű volt. Még egy rosszabb hétvége esetén biztosan nem szerezhette volna meg a szükséges szuperlicence pontokat, pedig a csapat igyekezett mindennel segíteni. Minden Forma-1-es hétvégén Austintól kezdve legalább egy szabadedzésen részt vett, még a sprintfutammal tarkított Interlagosban is. Megnyugtatásképpen Amerikában bejelentették az előszerződtetését, de csak minimálisan lett jobb a teljesítménye.

Az utolsó főversenyen mutatott rádiózása egyszerre volt kétségbeesett és vádaskodó a csapat felé, akiket a pillanathevében az autóban ülve azzal gyanúsított, hogy egyáltalán nem segítik az ő helyzetét. Ki tudja mi történt volna, ha a versenyhajrájában Jack Doohan kereke a kiállása után nem esik le és elindulhat levadászni Sargaent bolyát. Egy versenyvégi kavarodásban az amerikai pilóta lett volna az utolsó, aki jól ki tudott volna jönni a szituációból. Helyette az 5. helyen ért célba és így az összetett tabella 4. helyezettjeként biztosította be magának a szuperlicence pontokat és a Forma-1-es ülést.

Logan Sargeant esete párhuzamba állítható Colton Hertáéval, akitől a teljes Amerikai Egyesült Államok és az IndyCar közössége a bajnoki címet várta, hogy így megnyíljanak előtte a Forma- kapui. Helyette Herta Sargeanthez hasonlóan folyamatosan hibázgatott és szinte teljesen szét esett fejben. Ő se bírta azt a nyomás és teljesítménykényszert, amit a környezete elvárt tőle. Ő is pilóták közé tartozhatnak, akik a Forma-1 jelentette média felhajtásban nyomáskényszerben képtelen jól teljesíteni, hiába van meg alapvetően minden képessége. Egy valódi boom or bust típusó versenyző, akivel rettentő sokat lehet nyerni, de rengeteg kárt is tud okozni, ha képtelen a démonaival megküzdeni.

A Williams kockázatos, de jó döntést hozott

A szememben Logan Sargeant megérdemli az esélyt a Forma-1-ben, de hozzá hasonló boom or bust típusú pilótára nem igazán emlékszem. Talán egy fokkal tehetségesebb Pastor Maldonadohoz lehetne hasonlítani, aki a jobb napjaiban futamgyőzelmet is tudott szerezni, de rosszabb esetben a falban és kavicságyakban kötött ki. A sors érdekes összjátéka, hogy mindketten a Williamsnél mutatkoztak be.
Összegezve Sargaent személyében egy nagyon magas plafonú pilóta lesz a 2023-as mezőny tagja ha a Forma-1-ben állandóan jelenlevő nyomással képes lesz megbirkózni. Ellenkező esetben egy nagyon szomorú és rövid történet várhat rá a királykategóriában.

Alex Albon személyében egy jó referencia pont is lesz a garázs túloldalán, akivel nem is feltétlen kell azonnal felvennie a kesztyűt a vezérpilóta szerepkörért vívott harcban. Számára az elsődleges még a tanulás és a minél kevesebb hibával való vezetés, legalábbis a Williams szinte biztosan ezt várja el. A csapat oldaláról abszolút tudom értékelni a lépést, de a grove-iaktól ez már gyakorlatilag hagyománynak tekinthető, hogy 2-3 évente egy-egy újoncnak megadják az esélyt.  Ha valóban komolyan gondolják, hogy ismét legalább a középmezőny állandó tagjai szeretnének lenni, akkor szükségük lesz az olyan magas plafonú pilóták alkalmazására, mint az amerikai. Hosszútávon ezzel a lépéssel csak nyerhetnek, mégha rengeteg kockázatot is jelent Sargeant szerződtetése.

 

Click to comment