Connect with us

Minden ami F1

A 2022-es év díjazottjai a Padlógáz követői szerint

Eltelt egy újabb Forma-1-es idény, így ideje volt megemlékezni minden fontos eseményről és személyről 2022-ből és ehhez a ti segítségeteket kértük meg. Az elmúlt pár napban a Padlógáz követőit szavazásra buzdítottuk a Facebook oldalunkon, akik 11 kategóriában megszavazták a végső győztes. Többek között megtudtuk, ki volt az év versenyzője, az év versenye, meglepetése és drámai pillanata. Egyes esetekben meglepő nevek hódították el a díjakat.

Az év pilótája: Max Verstappen

A tavalyi évhez hasonlóan ismét Max Verstappen lett a követőink szerint az év versenyzője. A holland pilóta minden idők egyik legdominánsabb szezonját futotta 15 futamgyőzelmével, összesen 17 dobogós helyezésével és 7 pole pozíciójával. A domináns szezonnak hála minden idők legtöbb pontját szerezte egy Forma-1-es szezon alatt, 454 egységet, ráadásul már 4 fordulóval az idény vége előtt bebiztosította a második világbajnoki címét Suzukában. A páratlan szezont nem pusztán az autónak köszönheti, Verstappen gyakorlatilag egy komolyabb hibát vétett még Szingapúrban, de azonkívül sallangmentesen hozta le a 2022-es idényt. Abszolút megérdemelte ezt a titulust nem csak az olvasóinktól, hanem a pilótáktól és csapatfőnököktől is.

Az év versenye: A Szaúd Arábiai Nagydíj

A szabályváltozásoknak hála rengeteg jó versenyt láthattunk 2022-ben és már a végső 6-osra is nehezen tudtuk leszűkíteni a jelölteket. Végül a jeddahi forduló lett a befutó, ami az idény egyik legkiélezettebb csatáját hozta el nekünk Charles Leclerckel és Max Verstappennel. Az utolsó körig a győzelemért zajló küzdelem mellett láthattunk falba állást Nicholas Latifi által, virtuális és valós biztonsági autós fázisokat, jó pár technikai hibát a középcsapatoktól valamint egy közel értelmetlen küzdelmet a két Alpine között. Szinte egy perc se akadt, amikor az ember akár csak közepesen unalmasnak mondhatta volna a versenyt, végig rendkívül izgalmas maradt. A Szaúd Arábiai Nagydíj lényegében előre vetítette mi vár ránk a teljes 2022-es idényben, kivéve az élen zajló küzdelmeket.

Az év csatája: Charles Leclerc, Lewis Hamilton és Sergio Pérez hármas csatája a dobogós helyekért a Brit Nagydíj utolsó köreiben

Bár az FIA gálán is díjat kapott a hármas csata Siverstone-ban nem számítottunk arra, hogy az olvasóink is ezt a momentumot emelik ki. Tény és való, hogy a Brit Nagydíj biztonsági autós fázisa után kialakult küzdelem emlékezetesre sikerült Leclerc, Hamilton és Pérez között. Mind a három pilóta kanyarokon át előzte oda vissza egymást míg végül egy megkérdőjelezhető manőverrel, de Sergio Pérez került ki győztesen a helyzetből. A néző közönség (egy része) utólag is gratulálhat a Ferrari stratégiai csapatának, hogy Leclerc használt kemény gumikon való kint hagyásával  hozzájárultak ehhez az emlékezetes pillanathoz.

Az év drámai pillanata: A silverstone-i rajtbaleset 

Az év legfeszültebb perceit hozta a Brit Nagydíj első rajtja utáni egy órás várakozás. Eleinte csak találgatni tudtunk, hogy a roncstemetőben mire és kire várakozik a versenyirányítás míg végül az amatőr nézői felvételek által láthattuk Guanyu Zhou brutális balesetét. Most is visszatekintve az esetet csak a csodán múlt, hogy sérülés nélkül megúszta nem csak a kínai pilóta, hanem a nézőtéren ülök is. A fejjel lefelé az aszfalton megállíthatatlanul csúszó-pörgő Alfa Romeo képeit nehezen fogjuk tudni elfelejteni.

Az év bakija: A Ferrari mutatta be a Hungaroringen választott stratégiájukkal 

A nyári szünet főleg két dologról maradt emlékezetes: egyrészt Oscar Piastri körül kialakult szerződéses botrányról, másrészt a Ferrari hungaroringi stratégiájáról, legfőképpen ahogyan Charles Leclerccel nem csak a győzelmet, hanem a dobogót is elbukták. A mai napig felfoghatatlan a számomra, hogy miért tették fel a monacóinak a kemény gumikat. Tisztán emlékszem, hogy a futam közben a live-timeingon néztem a köridőket és az Alpine-ok szenvedését a C2-es abroncsokon, amik képtelenek voltak a szokottnál hűvösebb időben felmelegedni. A mai napig rejtély, hogy miért gondolták jó ötletnek ezt Maranelloban a mérnökök. A hülye döntés elismerésére a pontot végül az tette, hogy inkább még egyszer kiálltak Leclerccel ezzel vetve véget a szenvedésének.

Az év ütközése: A silverstone-i rajtbaleset résztvevői mutatták be

A silverstone-i rajtbaleset nem csak az év legdrámaibb pillanatait hozta el az olvasóink szerint, hanem az év legemlékezetesebb ütközése díját is elnyerte. Mint fentebb írtam, valódi roncstelep lett a versenypálya két egymástól függetlenül kialakult baleset miatt, melynek eredményeképpen Guanyu Zhou mellett Alex Albon és George Russell autója se tudta folytatni a küzdelmet az első kanyar után, később Pierre Gasly az első rajtnál elszenvedett sérülések miatt adta fel a futamot. Esteban Oconnak a piros zászló utáni hosszas várakozás adta meg a lehetőséget a folytatásra különben ő is az első körben kiesők táborát gyarapította volna.

Az év pilóta hibája: Charles Leclerc mutatta be a Paul Ricardon 

Charles Leclerc egy a közel múltban adott interjújában kiemelte, hogy két komoly vezetői hibát vétett 2022-ben. Az egyik az imolai megforgása volt, a másik a Paul Ricardon történt falba állása. Verstappen elévágási kísérletének megakadályozása végett túlságosan keményen nyomta és a kopott közepes gumikon elvesztette az autó hátulját a harmadik szektorban. A megforgó majd a falba álló Ferrariban ülő pilóta űrből is hallátszódó kiáltása lényegében a világbajnoki címért vívott harc elvesztésének hangja lett.

Az év meglepetése: Kevin Magnussen pole-pozíciója Interlagosban

Kevin Magnussen idei storyjához talán csak Nyck de Vries csodálatos monzai beugrása ér fel, de végül az olvasóink a dán pilóta év végi megmozdulását szavazták meg az év meglepetésének. Ki hitte volna, hogy a félig esős-száraz körülmények között tartott interlagosi időmérő edzésből pont egy Haas kerül ki győztesen? Valószínűleg kevesen. Tény, hogy a Q3 közben eleredő eső később mindenkit megfosztott a javítás lehetőségétől, de Leclerc kivételével mindenkinek ott volt az esély az egy gyors kör összerakására, amit Magnussen abszolvált a legjobban. Talán az elmúlt 10 év legnagyobb tündérmeséjét láthattuk azon a pénteki napon. S bár a másnapi sprintfutam és a vasárnapi verseny finoman fogalmazva se sikerült tökéletesen ez semmit sem von le a Haas pilóta teljesítményéből.

Az év negatív hőse: A Ferrari stratégiai csapata

Ha van csoport, amit egész idényben szidott a szurkolói társadalom az a Ferrari stratégiai csapata. A díj elnyerését nem csak a korábban említett silverstone-i és hungaroringi történések miatt nyerték el, hanem a sorozatban elkövetett hibák miatt. A teljesség igénye nélkül: a Monacói Nagydíjon történt félresikerült kettős kiállás, Leclerc elrontott leggyorsabb körre menő próbálkozásuk Belgiumban stb. Végső soron a stratégiában elkövetett baklövések is hozzájárultak Mattia Binotto távozásához, aki egyszerűen semmi pénzért nem volt hajlandó változtatásokat eszközölni a részlegen. Ha Frédéric Vasseurnak valahol, akkor a stratégiai részleges azonnal változtatásokat kell eszközölnie.

Az év botránya: A Spa-i technikai direktívák alkalmazása

Számomra meglepő, hogy az idei botrányokkal teli idényben pont a technikai direktívák alkalmazása lett a kategória győztese. Az kétségtelen, hogy sok szurkoló szemében a padlólemezek hajlékonyságát és a pattogás mértékét szabályzó direktívák lehettek a fő okai annak a dominanciának, ami az idény második felében kísértek minket. Azonban az ehhez hasonló idény közbeni szabályváltozások szinte minden szezonban előfordulnak a Forma-1-ben, így jobb ha előre felkészülünk valami hasonlóra 2023-ban is. A direktívák alkalmazása nélkül is minden bizonnyal Max Verstappen lett volna a bajnok, hiszen pont a Belga Nagydíjra sikerült lefogyasztani minden plusz súlyától a Red Bullt, ami ekkor kezdett el tökéletesen működni a holland pilóta alatt.

Click to comment