A 2022-es Forma-1-es szezon az utolsó állomásához érkezett, melyet az elmúlt évekhez hasonlóan Abu Dhabiban tartanak meg. Mit érdemes tudni a Yas Marina szigeten elterülő versenypályáról?
Pályabemutató
A Yas Marina Circuit versenypálya az Egyesült Arab Emírségekben található, Abu Dhabitól nem messze. Az egész komplexumot Yas Marina mesterséges szigetén húzták fel. A pálya tervezője Hermann Tilke volt, aki egy eredetileg 5281 méter hosszú pályát alkotott öt lelátóval, melyek összesen 60 ezer ember befogadására alkalmasak. Érdekesség és kissé egyedülálló, hogy mindegyik ülőhely fedett, bár erre a nappali forráság miatt van szükség. A projekt a hivatalos adatok szerint 500 millió euróba került, de állítólag a teljes kivitelezés költsége elérte az 1 milliárd eurót. A különféle pályakonfigurációk és a két teljesen elkülönülő boxutca lehetővé tenné, hogy egyszerre akár két versenyt tartsanak a versenypályán. A versenypálya mellé szállodák, csúszdapark és vidámpark is épült, lényegében egy hatalmas szórakoztató ipari komplexum Yas Marina szigetének ezen része.
A versenypályát 2009-es megnyitásakor már rengeteg kritika érte a nyomvonala miatt. A korábbi finn legenda Kimi Räikkönen nem is köntörfalazott, amikor egy újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy hogy az első néhány kanyar jó a többi szemétre való. Az előzés a két hosszú egyenes ellenére nagyon nehéz volt éveken keresztül, izgalmas futamokat ritkán hozott. A pályatulajdonosai és a versenyszervezői ezért úgy döntöttek, hogy 2021-re a kritikus hangokra reagálva a nyomvonalon egy kisebb ránc felvarrás végeztek. A második szektor kezdetén lévő síkánt eltávolították valamint a harmadik szektor elején lévő kanyarkombinációt cserélték le egy visszafordító kanyarra. Ezen kívül kisebb módosítások is történtek, de azok hatása marginális. Ellenben megtartották a pálya egyik különlegességét, mégpedig, hogy a boxutcából kifele a versenyzők egy földalatti alagúton keresztül térnek vissza a versenypályára.
Az abu-dhabi-i nyomvonal
Lendületes kanyarok, hosszú padlógázas szakaszok és szűk utolsó szektor. Röviden így lehetne leírni a Yas Marina versenypályát. Az 1-es balos kanyarhoz érve, a pilóták keményen beletaposnak a fékpedálba. Lényeges, hogy a balos kanyarcsúcspontjánál lévő kerékvetőt nem éri meg keményen támadni, a versenyzők a minél jobb kanyarkijáratra és kigyorsításra koncentrálnak, mivel az egyes szektorban innentől kezdve többé nem kell a fékpedált használniuk. A 2-es, 3-as és 4-es kanyarok padlógázasak, egy kis emelkedőnek fel majd le mennek a pilóták, de könnyű hibázni, főleg a 3-as kanyarkijáratánál. A kisodródó pilótákat egyéb nyomvonal konfigurációk és a terelő bóják várják a pálya mellett.
A második szektor nem szól másról, mint a sebességről. A 5-ös balos hajtűkanyar után a pilóták a pálya leghosszabb, több mint 1,1 km hosszú egyenesére gyorsítanak ki, ahol az első DRS-zóna is ki van jelölve a hétvégére. A pilótákra a hosszú egyenes végén egy kemény féktáv vár, nyitott DRS esetén 330 km/h-ról kell majd lelassítaniuk 80 km/h-ra, miközben már a pálya egyetlen megmaradt síkánját kell teljesíteniük. A síkánt alkotó 6-os és 7-es kanyarok alkalmasak arra, hogy a pilóták kivédekezzék, vagy adott esetben előkészítsenek egy előzési manővert a következő gyorsszakaszra. A síkánból kigyorsítva egyhe balos hajlaton haladnak át a versenyzők, ahol a második DRS-zóna található. Gyakran az előző egyenesben elveszett pozíció visszaszerzésére is szolgált a versenypálya ezen része.
A versenypálya utolsó szektora a nemrég kialakított 9-es visszafordítóval kezdődik. Hasonlóan a jeddahi pálya 13-as kanyarjához ez a kanyar is kissé meg van döntve, lényeges különbség azonban, hogy itt két kanyarcsúcs pont is található. A 9-esből kigyorsítva érkeznek meg a pilóták a 10-es és 11-es egyívű kanyarkombinációhoz, majd a 12-eshez. A féktáv nehéz, mert előtte folyamatosan jobbra kell fordítani a kormányt, azonban a fékezés előtt egy pillanatra ismét egyenesbe kell hozni, mielőtt az autót ismét fordításra kényszerítenék. A következő két kanyar lassú, közel derékszögű balosok, a 15-ös egy padlógázas enyhe jobbos, amit a célegyenesre ráfordító kanyar követ. Könnyű elfékezni az utolsó kanyart, valamint a kanyar kijáratot elrontani és csak a pálya mellett összeszedni az autót, azonban ezek a hibák súlyos tizedmásodpercekbe kerülnek.
Emlékezetes pillanatok
Bár nem igazán szoktak izgalmas versenyek lenni a Yas Marina Circuiten, azért akad néhány emlékezetes pillanat. Ki ne emlékezne Fernando Alonso 2010-ben itt elbukott bajnoki címére. Egy korai biztonsági autós fázist követően a mezőnyből többen is kiálltak kereket cserélni, köztük az akkor Renaultval versenyző Vitaly Petrov. Amikor Alonso a boxkiállása után utolérte az oroszt, hiába volt gyorsabb a versenypálya legnagyobb részében a Ferrarival, a hosszú egyenesében azonban képtelen volt megelőzni az oroszt. Az előzés hiánya végül a világbajnoki címébe került és részben ezzel az esettel igazolták később a DRS-re szükségét a Forma-1-ben.
A 2012-es Abu-Dhabi Nagydíj volt talán a legemlékezetesebb verseny. A showért részben Sebastian Vettel volt a felelős, aki csak a boxutcából kezdhette meg a versenyt, mivel az időmérő edzésről kizárták. Már az első kanyarban ütközött egymással Bruno Senna és Nico Hülkenberg, utóbbi a verseny feladására is kényszerült. Pár körrel később Nico Rosberg és Narain Karthikeyan félelmetes balesetének lehettünk a szemtanúi. A német pilóta az utolsó szektorban érte utol indiai társát, aki a 12-es kanyarban a vártnál korábban fékezett és a hátulról érkező Rosberg szó szerint átugrott a HRT-n majd fékezés nélkül a gumifalba csapódott.
A futam 19. körében az élen haladó Lewis Hamilton volt kénytelen feladni a versenyt technikai hiba miatt, így az első helyre Kimi Räikkönen került. Ekkor született meg a ” Just leave me alone” klasszikus a finn pilótától, amikor a már elege lett a mérnöke állandó utasítgatásaiból. Időközben már Fernando Alonso jött fel a második helyre megelőzve a venezuelai Pastor Maldonadot. A mögötte érkező Mark Webber viszont amikor megpróbált szintén elmenni összeért a Williamset vezető pilótával és megforgott ezzel eldobva magától egy dobogós helyet. Később az ausztrál Romain Grosjeannal is ütközött, a balesete miatt pedig a verseny feladására kényszerült már. A teljes verseny alatt pedig Sebastian Vettel félzárkózásának lehetett a nézőközönség szemtanúja, aki verseny végén Jenson Button elleni sikeres manőverével a harmadik helyen zárt a második Fernando Alonso és az első Kimi Räikkönen előtt.
Ha már szóba került Nico Rosberg, ne felejtsük el az ő drámáját 2014-ből. Bár jelentős ponthátránnyal, de még matematikai eséllyel érkezett a Forma-1 első és azóta is utolsó dupla-pontos idényzáró versenyére. Bár az időmérő edzést megnyerte, de már a rajtnál elbukta az első helyet Lewis Hamiltonnal szemben. Később az 55 körös verseny féltávjánál az autójában tönkrement a kinetikus energia visszanyerő rendszer és ezzel 160 lóerőt veszített a motor teljesítményéből. Hiába kérte a csapat a verseny feladására, a német nem volt hajlandó erre és bár célba ért, de csak a 14. helyen.
Két évvel később viszont már ő érkezett a világbajnoki cím favoritjaként szokásos idényzáró Abu-Dhabi Nagydíjra. A versenyen szinte végig Lewis Hamilton lassúsági versenyének lehettünk szemtanúi. Az akkor háromszoros brit világbajnok arra játszott, hogy a csapattársát valahogyan megelőzzék, ezért nem ment teljes sebességgel a csapat határozott utasításával szembe menve. A mögöttük haladó pilóták azonban figyeltek egymásra és a világbajnoki címért hajtó németre. Bár megelőzni megpróbálták, de a Mercedes egyenesbeli tempója ellen tehetetlenek voltak. A futamot Lewis Hamilton nyerte, de Rosberg a második hellyel is bebiztosította első és egyetlen világbajnoki címét a visszavonulása előtt.
Futamelőzetes
Korábban az évadzáró Abu-dhabi versenypályát az uralta, aki az utolsó szektorban a leggyorsabbnak bizonyult. A lassú, szűk kanyarokból álló pályarészen kiütközött, hogy az autók milyen hatékonyak voltak a leszorítóerő termelésében. A módosítások ellenére továbbra is úgy tűnik, hogy azok a csapatok lehetnek előnyben, akik a legjobb közepes és nagy leszorító erős csomaggal rendelkeznek.
Érdekes aspektusát adhatja a hétvégének a Pirelli által elhozott versenygumik. Az olasz gumiszállító a korábbi évek tapasztalatával szembe menve a legkeményebb keverékek mellett döntött. C1-es kemény visszatér így, míg a C2-es a közepes, a C3-as a lágy szerepében lesz ezúttal. A változatos kanyarok miatt a gumimelegítés valószínűleg nem lesz probléma a lágy és közepes keverékeken, a kérdés az, hogy a kemény bevetésre fognak-e kerülni a futam alatt. Erre a kérdésre a legvalószínűbb válasz az az, hogy nem. A friss gumik pedig nem feltétlen jelentenek akkora előnyt, hogy a 21 mp-nyi időveszteséget ki tudják autózni.
Az egykiállásos taktika volt korábban a legnépszerűbb választás a Yas Marina versenypályán, mert az előzési lehetőségek igen limitáltak voltak. Pontosabban, a hosszú egyenesben megszerzett pozíciót nem lehetett tartósan megtartani. Általános tapasztalat volt, hogy aki az első DRS-zónában előzött, az a következő gyors szakasz kezdetén annyival rosszabbul gyorsított ki, hogy a rövidebb DRS zóna ellenére könnyedén visszaelőzték. Ennek mintapéldáját Romain Grosjean és Lance Stroll mutatták be még 2017-ben. Az átalakítások ellenére nem tudjuk még biztosan megmondani, hogy a helyszín ezen tulajdonsága megmaradt-e. Azonban az idei autókkal láthatóan majdnem minden helyszínen lehet előzni, így könnyedén nem csak sok sikeres manővert láthatunk, hanem rengeteg változatos taktikát.
Bár eredetileg azt tervezték, hogy a pálya utolsó szektora, amely közvetlenül egy kikötő és az ahhoz tartozó jachtok mellett található a monacói pálya behatását tegye, azonban ez nem igazán sikerült. Az átalakítások előtt nem igazán volt olyan pálya, amivel jól össze lehetett volna hasonlítani a nyomvonalat. Azonban a gyorsabb vonalvezetés, tempósabb kanyarok meg a jobb előzési lehetőségek már adnak merítési lehetőséget. Ha egy versenypályát kellene mondani, ami némileg hasonlít a Yas Marinára, akkor az austini helyszín egyértelműen közte lenne. A tempós és lassabb kanyarok megléte, a hosszú egyenes szakasz adta előzési lehetőség, valamint a közepes leszorítóerős beállítási csomag az Amerikai Nagydíj helyszínének adottságait idézik. Ha valaki egy jó összehasonlítási alapot keres a korábbi versenyekből és következtetni a várható erősorrendről, én ott keresgélnék a helyében.
Csatlakozzatok hozzánk a Discord szerverünkön és hozzunk létre egy igazán elit közösséget! Meghívó:

Login with Patreon
Legyél te is a támogatónk!

Legfrissebb cikkeink
- Távozik a McLaren technikai igazgatója, gyökeres változáson esik át a technikai stáb
- Sao Paulo is bemutatkozik a Formula-E-ben, mutatjuk a menetrendet
- Az FIA továbbra is bohócok gyülekezete
- Az FIA gondoskodott az izgalmakról – Sereghajtók 022
- Az FIA Alonso utólagos büntetése kapcsán ismét megmutatta a szegénységi bizonyítványát
- Dráma a szaúdi időmérőn – Sereghajtók 021
- Jeddahban folytatódik a küzdelem, mutatjuk a menetrendet
- Frédéric Vasseur reagált a Ferrariról szóló pletykákra
- Csapat Ranking #1
- Belharc a Mercedesnél!?
Legutóbbi hozzászólások