Connect with us

Minden ami F1

Zak Brown mindenki fölött

“Zak Brown mind fölött. Zak Brown kegyetlen. Zak Brown, aki a McLarenhez láncol, út a Forma-1-hez.” Röviden így lehetne összefoglalni a McLaren vezérigazgatójának az elmúlt egy évben mutatott pilótapiaci tevékenységét, melynek kifutásaként megszerezték a korábbi Alpine junior Oscar Piastrit. Az ausztrál pilóta megszerzéséhez kellett egy nagy adag szerencse és a franciák amatőr hozzáállása, ugyanakkor korábban már előkészítette a terepet, hogy lényegében bármelyik fő formula kategóriás sorozatból a legjobb pilótákat vonzza magához. 

Miért kellett Daniel Ricciardónak távoznia?

Daniel Ricciardo távozását két oldalról lehet megközelíteni. Az egyik az, amit a szurkolók is könnyen kiszúrnak: a teljesítmény hiánya. Az ausztrál úgy érkezett meg a McLarenhez, hogy ő lesz a csapat első számú pilótája. Ehhez mérten súlyos dollár tízmilliós szerződést kötött Zak Brownnal, aki joggal várhatta el, hogy  rendszeres pontszerző lesz és stabilizálja a csapat konstruktőri harmadik helyét.

Azonban mindennek pontosan az ellenkezője történt meg. A csapat által készített egyik versenyautóval se birkózott meg, rendszeresen alulmaradt a csapat vezérpilótájává fellépő Lando Norrisszal szemben és másfél évnyi szenvedés után odáig jutott, hogy a Q1 rendszeres kiesője lett. A korábbi magabiztos Ricciardo teljesen eltűnt és már csak megvillanásai vannak, mint a tavalyi monzai győzelem vagy az idei Azeri Nagydíjon mutatott jó teljesítmény.

A másik oldal szorosan összefügg az elsővel és csapatvezetői szemmel ez számít igazán: a pénz. A McLarennek a Hondával való szakítás, majd a koronavírus járvány miatt rengeteg kiadása lett, konkrétan a saját főhadiszállásukat adták el Wokingban és azóta bérleti díjat fizetnek érte. A pénzügyek stabilizálása miatt lett volna fontos, hogy a konstruktőri harmadik helyet megtartsák, de Ricciardo gyenge teljesítménye miatt ez már tavaly sem sikerült, idén pedig már az Alpine is megelőzte őket a konstruktőri tabellán.

A rosszabb konstruktőri helyezés kevesebb pénzdíjjal jár a Forma-1-ben és az ausztrál hiányzó pontjai miatt több tízmillió dollárt buktak el a közös kasszából. Ha ehhez hozzávesszük Daniel Ricciardo 15 millió dolláros fizetését, akkor érthetővé válik, hogy ezt a lépést meg kellett lépnie Zak Brownnak még úgy is, hogy ezért egy 24 millió dolláros fájdalomdíjat is ki kellett fizetnie az ausztrálnak.

Ricciardo távozása együtt azt jelentette, hogy Zak Brownnak találnia kellett egy tehetséges pilótát 2023-ra, aki nem apasztja tovább a csapat pénzügyi erőforrásait, vagy adott esetben hoz is a konyhára. Az első számú kiszemeltről, Pierre Gaslyról hamar le kellett mondaniuk a Red Bull makacssága miatt, a többi aktív 2023-ra szabadúszó pilóta iránt pedig nem mutattak érdeklődést a Forma-1-ben. Aztán szinte a semmiből sikerült a legnagyobb halat kifogniuk, ráadásul egy másik csapat hálójából.

Út a McLarenhez

Oscar Piastri neve a köztudatba a 2020-as Forma-3-as idény alatt került be. Az ausztrál pilóta újoncként egy meglehetősen sűrű és kaotikus idény végén lett a nevelő széria bajnoka úgy a két fő vetélytársa Théó Pourchaire (az Alfa Romeó juniorja) és Logan Sargeant (a Williams versenyzői akadémia tagja) voltak. A széria megnyerése után a Forma-2-ben is bajnok lett 2021-ben (szintén első idényében), ahol az idény előtti nagy favoritnak számító Dan Ticktum, Robert Shwartman és most már Forma-1-es szerződéssel rendelkező Guanyu Zhou hármast meggyőző fölénnyel utasított maga mögé.

A nyáron mindenkinek bemutatkozott, de valójában kicsoda Oscar Piastri?

A sorozatban elért azonnali sikerei és bajnoki címe mindenkit meglepett, még a mentorát és az ügyeit intéző Mark Webbert is. Ilyen előélettel minden szurkoló azt várta, hogy Charles Leclerchez és George Russellhez hasonlóan egyből megteheti a következő lépést és a 2022-es idényben már a Forma-1-ben láthatjuk. Azonban az Alpine akadémia tagjaként hátrányból indult több közép és kiscsapatnál is, ahol vagy a saját vagy a motorszállító junior pilótájának biztosítottak ülést, vagy a több anyagi háttérrel rendelkező pilótákat preferálták.

Az anyacsapat se számolt korábban az ausztrál ilyen jó szereplésével és már idő előtt elköteleződött az Esteban Ocon-Fernando Alonso páros mellett. Jobb híján – mivel Forma-2-es bajnokként már nem maradhatott a sorozatban – az Alpine felkészítő tesztprogramját végezte, mely a gyakorlatban a 2021-es autó tesztelését jelentette Európa és a Közel-Kelet számos versenypályáján. A hírek szerint 5000 km-et tett volna meg a csapat tavalyi autójával.

Azonban mint kiderült az elmúlt hónapokban, Piastrival elég mostohán bánt az Alpine. Egyrészt semmilyen biztosítékot nem adott neki a csapatvezetés arra, hogy legkésőbb 2024-re egy versenyképes technikát kap, másrészt a nyár kezdetéig szinte a levegőben lógott a 2023-as Forma-1-es debütálása is. Nem érződött úgy, hogy az Alpine tűzzel-vassal ragaszkodna a saját generációs tehetségéhez, akit a pályafutása korábbi szakaszában is csak meglehetősen mérsékelten támogattak. Ebben a bizonytalan helyzetben döntött úgy ő és Mark Webber, hogy ideje az Alpine-tól távozni és körbenézni a pilótapiacon lehetséges csapatok után kutatva. Szerencséjükre épp ebben az időszakban esett el a McLaren Pierre Gaslytól, ami így a francia pilóta menedzsmentje helyett Mark Webberékkel ült le tárgyalni.

Miért irgalmatlanul szánalmas az Alpine?

A megállapodás viszonylag hamar megszületett és egy feltehetően 1+1 éves szerződéssel Wokinghoz köteleződött el Piastri (megjegyzés: a nyilvánosságra került dokumentumokból nem derült ki a szerződés tényleges hozza, csak az, hogy 2023-ban és 2024-ben a McLarennek van joga versenyeztetni a pilótát). Piastriék közölték is terveiket az Alpine vezetésével, akik ennek ellenére úgy tettek, mintha mi sem történt volna és ugyanúgy folytatták a pilóta tesztprogramját. Csakhogy Sebastian Vettel visszavonulásának és Fernando Alonso év végi távozásának bejelentése borított mindent, kirobbant a botrány a híres twitter üzenet megjelenése után. Az ezt követő hetek valamint a pilóta szerződéseket felügyelő bizottság vizsgálata végül tisztázott mindent, aminek eredményeképpen véglegessé vált a McLarenhez való csatlakozás a 2023-as idénytől.

Előszerződésből hamisítási botrány: az Oscar Piastri ügy jogi oldala

Tökéletes pilótajelölt a Forma-1-be?

Piastri egyik legnagyobb erénye a nagyszerű versenytempója. A 2021-es Forma-2-es idény második felében rendre dominálta a fő versenyeket, a riválisok a közelébe se tudtak férni. Lehet persze mondani, hogy az élről indulva könnyű a versenyeket dominálni, de ez a Forma-1-gyel ellentétben egyáltalán nem evidens. A versenyek menedzselése sokkal nehezebb a nevelő szériákban, ahol számtalan példát láttunk arra, hogy a futam végére utolérték az élen álló versenyzőt. Piastrival ilyen nem történt meg.

És ha már szóba került az élről indulás: az ausztrál pilóta az idény második felében az időmérőkön is oktatta a Forma-2-es mezőnyt. Zsinórban öt időmérőedzést nyert meg, ezzel olyan páratlan sorozatot produkált, amit utoljára Charles Leclerctől látott a nagyközönség még 2017-ben, pedig korábban nem tartozott az erősségei közé az egykörös tempó. A Forma-3-as bajnokságot egy évvel korábban úgy tudta megnyerni, hogy egy időmérő edzést se nyert meg, sőt még második helyet se szerzett a kvalifikációkon. Az egykörös tempó javítása érdekében ő és Mark Webber egy teljes téli felkészülési időszakot szánt arra, hogy ezen a gyengeségen dolgozzanak, melynek eredménye szemmellátható volt és végső soron megalapozta a későbbi bajnoki menetelést.

Szintén mellette szól, hogy a jelenlegi mezőnyben csak Charles Leclerc és George Russell tudta egymás utáni években megnyerni az F3-at és az F2-t. Mindez nagyon jó alkalmazkodóképességről tesz tanúbizonyságot, amit a királykategóriában is kamatoztatni lehet. Leclerc és Russell egyik ismérve, hogy képesek bármilyen technikából a körülményektől függetlenül maximumot kihozni. A monacói pilóta a gyenge 2020-as Ferrarival tudott több versenyen is önerőből a középmezőny legjobbja lenni és dobogóra felállni, brit a mezőny leggyengébb autójának számító Williamsszel tudott a pontokért is küzdeni. Kevés a kétségünk afelől, hogy Piastri ne lenne képes hasonló produkciókra azzal a McLarennel, amivel Daniel Ricciardo másfél éve nem tud megbirkózni.

Az alkalmazkodó képesség már csak azért is hihetetlenül fontos a Forma-1-ben, mert versenyhétvégéről versenyhétvége változnak az autók. Olyan fejlesztési verseny zajlik a királykategóriában, ami semelyik másik motorsport sorozatra nem jellemző és a legnagyobb tehetségeknek kikiáltott pilóták gyakran itt hasalnak el. Ékes példa erre Stoffel Vandoorne esete, aki a nevelőszériákban nagyon jó eredményeket ért el és Oscar Piastrihoz hasonló dominanciával nyerte meg a 2015-ös GP2-es bajnokságot (a Forma-2 elődjét), azonban képtelen volt a McLarenből kihozni a maximumot és két év alatt távozni kényszerült a sorozatból. A gyenge teljesítmény egyik oka a pletykák szerint, hogy egyszerűen képtelen volt a minden nagydíjon a fejlesztések által megváltozott McLarenhez alkalmazkodni, míg a csapattárs Fernando Alonsot láthatóan ezt nem zavarta.

Persze nem minden hibátlan Piastrival kapcsolatban sem. A 2022-es évet kimondottan a Forma-1-re való felkészülésre szánta, aminek nem kellene problémának lennie, de mégis az. Így ugyanis úgy fog a 2023-as Bahreini Nagydíjon részt venni, hogy azt megelőzően éles versenykörülmények között csak másfél évvel vezetett autót. További a mentális érettsége is erősen kérdéses.

A 2020-as Forma-3-as idény a pandémia miatt rendkívül sűrű volt: 72 nap alatt kellett hét helyszínen kilenc időmérő edzésen és 18 futamon részt venniük a pilótáknak, ahol mentális feltöltődésre abszolút nem volt lehetőség. A 2021-es Forma-2-es idény ennek a tökéletes ellentétje volt: a szombati dupla sprintfutammal megtarkított és 8 helyszínt tartalmazó versenynaptárban olykor hónapokon át nem volt versenyhétvége. Mindez Piastri teljesítményén is meglátszott.

A 2020-as Forma-3-as idényt nagyszerűen kezdte, az első négy versenyhétvégén egyszer nyert, további három alkalommal második lett és csak egyszer nem lett pontszerző egy kiesés miatt. A szezon második fele azonban már közel sem sikerült ilyen jól, mert bár egy újabb győzelem azért összejött, de mellé már csak egy harmadik- és sok-sok 5.-7. helyezés társult.

Úgy tűnt, mintha nem bírná fejben a sűrű versenynaptár jelentette megterhelést, míg a bajnoki riválisok igen és mind Théó Pourchaire, mind Logan Sargeant a fejére nőttek. Már nem ő számított a legnagyobb favoritnak az idény vége felé, és az évadzáró utolsó versenyen csak azért tudta megnyerni a bajnokságot, mert Sargeant kiesett, Pourchaire meg túl nagy hátrányból indult és az idényvégi nagy hajrája ellenére még három pont hiányzott a fordításhoz.

A nagyon szellős Forma-2-es bajnokságban viszont Oscar Piastri volt a legkiegyensúlyozottabb, a főversenyek közül csak az idénynyitón nem végzett a dobogós helyek valamelyikén. Összesen hatszor nyert, további öt alkalommal végzett a dobogó egyik fokán és mindösszesen négy alkalommal nem lett pontszerző a 23 futamos idényben. Elég nagy a kontraszt a két szezon között, és mivel egy Forma-1-es idény inkább hasonlít a 2020-as Forma-3-as bajnoksághoz, így joggal lehet attól tartani, hogy Piastri nem tud majd konzisztensen jól teljesíteni.

Zak Brown kockázat nélkül szakíthat óriásit

A kétségek ellenére is Oscar Piastri  az elmúlt évek egyik legbiztosabb tehetsége a Forma-2-ből, akire hasonló célok és eredmények várhatnak a Forma-1-ben, mint Charles Leclerc-re és George Russellre. Az intő jelek is inkább kukacoskodásnak tűnnek, mintsem valós égető problémának, amik valóban veszélyeztetnék a pilóta jövőbeli pályafutását a királykategóriában. Ráadásul a McLaren lehetőséget ad neki arra, hogy a többi újonchoz képest egy sokkal versenyképesebb autóban tegye meg a Forma-1-es bemutatkozását, ami szintén nem hátrány.

Ezért is számít nagy fogásnak a megszerzése Zak Browntól. Ha Piastri a brit társa tempóját csak megközelíteni tudja, már óriásit nyerhetnek vele, mivel Norrisnak két esztendő után végre nem az egyszemélyes hadsereg szerepét kellene játszania. Ezzel kapásból eltűnne az a fő gyengeség, ami a Mclarent hátráltatta a Ferrari és az Alpine ellen folytatott konstruktőri harcokban. Ha pedig annyira jó, amennyire sokan gondolják, akkor McLarené lehet a legjobb pilótapáros a mezőnyben.

Amennyiben viszont a legrosszabb végkimenetel következne be és Piastri nem tudná megugrani a Forma-1-es szintet, akkor sem dőlt össze a világ. Jobb alternatíva nem volt elérhető, Ricciardónál rosszabb aligha lehet, ráadásul mindössze 750-800 ezer dollárt keres, tehát F1-es szempontból kvázi ingyen versenyez. Ha pedig mégis vállalhatatlan lesz az ausztrál teljesítménye, akkor sem kell kétségbeesni, hiszen a Forma-1-en kívül sorba állnak Zak Brown kegyeiért a világ legjobb formula autós versenyzői. Elég csak Colton Herta magán tesztjére gondolni, amit a nyári szünetben ejtettek meg a felek.

Összességében kijelenthető, hogy a McLaren az elérhető legjobb pilótával tudja pótolni Daniel Ricciardót, és bár a lelépési díj elég sok volt, de mind anyagilag, mind szakmailag jó döntés született. A 2023-as évre így két rendkívül tehetséges és fiatal pilótapárossal vághatnak neki, amit minden esetben csak üdvözölni lehet, ráadásul jó eséllyel Piastri is jobban járt a McLarennel, mint az Alpinnal járt volna. Ha van valódi win-win szituáció a Forma-1-ben, akkor ez az összeborulás annak tekinthető.

Csatlakozzatok hozzánk a Discord szerverünkön is és hozzunk létre egy igazán elit közösséget! Meghívó:

https://discord.gg/9nnxNA46

Click to comment