Connect with us

Hír

A biztonsági autó első bevetése a Forma-1-ben

1973 szeptember 23-án  került sor arra Kanadai Nagydíjra, amely a Forma-1 történetének első futama lett, amelyen bevetették a biztonsági autót. Mindez még 20 évvel azelőtt történt, hogy hivatalosan is a száguldó cirkusz része lett volna a biztonsági autó. Ugyanakkor ez lett a sportág történetének egyik legfurcsább és legbotrányosabb nagydíja is egyben. Később a kor úgy emlékezett vissza a nagydíjra, mint a 20. század egyik legőrültebb versenye.

A Kanadai Nagydíjat abban az évben még a Torontó városától nem mesze fekvő, az Ontarió-tó melletti Mosport Parkban tartották. A futam vizes pályán kezdődött, amely később nem kis káoszt okozott. Tudni kell, hogy a Forma-1 akkoriban váltott a bordázat nélküli, slick abroncsokra és a futam közben felszáradó pálya így szükségessé tette a kerékcserét. A szűk és alacsony kapacitású boxutca rögtön túlterheltté vált, amint a legtöbben behajtottak kereket cserélni, így volt, aki csak keresztülhajtott a boxutcán, mert nem volt lehetősége megállni a garázsa előtt. Ezt az akkoriban még közel sem annyira fejlett időmérő rendszer már nem tudta követni, így amikor a 80 körös viadal 32. körében a negyedik és az ötödik helyen haladó François Cevert és Jody Scheckter összeütköztek, már szinte senki nem tudta, hogy valójában mi is a sorrend.

Ekkor döntött úgy a versenyirányítás, hogy pályára küldi a biztonsági autót. A biztonsági autó az Észak-Amerikai sorozatból ismert Pace Car megfelelője volt, ami a mezőnyt vezette fel a gördülő rajtokhoz és a versenyek megkezdéséhez. Azonban az Egyesült Államokban sem használták a balesetek utáni mentéshez, a kor szokásainak megfelelően először csak két mentő autó sietett a baleset helyszínére. A mentők után indult el csak az új biztonsági eszköz, amelyet korábban csak az Osztrák Nagydíj szabadedzésén próbáltak ki.

Amikor a biztonsági autó a pályára gurult, a versenyben vezető Emerson Fittipaldi éppen hajtott be a boxba, a sárga Porsche 914-est vezető Eppie Wietzes így tévedésből a 8. helyen álló, a Frank Williams Racing Iso-Fordját vezető Howden Ganley elé állt be. Ez lehetővé tette az elől haladó pilóták számára, hogy utolérjék a mezőny végét, így kvázi majdnem egy teljes kör előnyre tettek szert mindenki mással szemben. A versenyirányítás így teljes zavarában a Safety Car mögött haladó Ganleyt sorolta az első helyre, míg például a Lotusnál szentül meg voltak győződve róla, hogy továbbra is Fittipaldi áll az élen. Ennek megfelelően a csapatfőnök, Colin Chapman a 80. kör végén a szokásos győzelmi örömét bemutatva a levegőbe dobta a sapkáját, holott a kockás zászló valójában nem Fittipaldit intette le elsőként, sőt egyáltalán be sem lengették azt neki.

Hosszú gondolkodás után a leintésért felelős pályabíró végül Ganley előtt lengette meg a zászlót, sőt ekkor még a hivatalos eredményjelző is azt jelezte, hogy ő nyerte meg a futamot. A sorrend így tehát Howden Ganley – Mike Hailwood – Peter Revson volt az első három helyen, végül azonban számtalan óvást és több órás tárgyalást követően az amerikai Revsont hirdették ki győztesnek, Emerson Fittipaldi lett a második, Jackie Oliver pedig a harmadik. Ganley, akit végül a 6. helyre rangsoroltak a mai napig azt mondja, hogy a futamot valójában Fittipaldi nyerte, ő pedig 3. lett. A felesége (aki maga is autóversenyző volt) szokása szerint személyesen, körről-körre vezette a sorrendet, és ennek alapján ez lett volna az eredmény. Az új-zélandi pilóta többek között azt is elárulta, hogy Peter Revson semmiképpen sem nyerhetett, a McLaren pilótája ugyanis soha nem előzte meg őt a pályán.

Az eredményeket azonban azóta se változtatták meg és a hivatalos statisztikába is Revson neve vésődött be. Az FIA a balul elsült próbálkozás miatt a mai napig nem ismeri el, hogy ekkor volt a biztonsági autó első bevetése. A néhai Charlie Whiting egy interjúban elmondta, hogy az egységes, a nemzetközi szövetség felügyeletét nélkülöző irányítás hiánya miatt csak egyfajta próbálkozásként tekintenek az 1973-as Kanadai Nagydíjra. Véleménye szerint a biztonsági autó csak 1993-tól szerves része a Forma-1 történetének, előtte az eljárás nem létezett a sportágban. Mindenesetre a történet örökre a világbajnokság részévé vált, mégha az FIA és Emerson Fittipaldi nem is boldogan tekint vissza rá.

Csatlakozzatok hozzánk a Discord szerverünkön is és hozzunk létre egy igazán elit közösséget! Meghívó:

https://discord.gg/9nnxNA46

Click to comment