Connect with us

Minden ami F1

Mérlegen a csapattársak, ki teljesített jobban az év első felében? – Red Bull

A féléves áttekintő sorozatunk utolsó részéhez értünk, amelyben a pilóták teljesítményét vetjük össze csapatonként és tesszük a mérlegbe. Legutoljára a lista vezető Red Bullt és annak pilótáit hagytuk, ahol elsőre nagy meglepetés nem ért minket Max Verstappen és Sergio Pérez számokban kifejezett teljesítményét látva. Az adatokat és a tendenciákat megvizsgálva viszont egy érdekes jelenségre lehetünk figyelmesek, amely egyúttal megmutatja, hogy mi történik akkor, ha a két csapattársnak eltérő a vezetési stílusa és az autót egyik versenyzőhöz kezdik átalakítani.

Mielőtt rátérnénk a részletes elemzésre, pár fontos információt meg kell osztanom arról, hogyan végeztem a csapattársak közötti összehasonlítást. Az átlagos időmérős különbség meghatározásához ugyanúgy jártam el, mint egy korábbi cikkemben. Csak emlékeztetőül: a pilóták azon legjobb időmérős szakaszon futott köreit vetettem össze, ahol még mind a ketten részt vettek – ha bármelyikük nem futott mért kört, akkor ott nem történt összehasonlítás. Fontos megemlítenem, hogy az esős időmérőedzések köridejeit nem vettem figyelembe, mert a különbségek egyes esetekben torz képet mutattak a teljes átlagra nézve.

A párharcok megnyerésének számításánál hasonlóan jártam el, csak azok az időmérő edzéseket és versenyeket tudta az egyik pilóta megnyerni, ahol a csapattársának is volt mért körideje vagy a versenyen helyezést ért el.  Az egyes időmérőedzéseken és versenyeken elért eredményeket balról-jobbra, fentről-lefelé kell áttekinteni, és így adják ki az eddig elért helyezéseket sorrendben. Az utolsó “X” pedig az idei még le nem futott 14. versenyhétvége helyét jelöli. További fontos információ, hogyha a pilóta nem futott mért kört vagy nem ért célba, akkor az eredménye helyén egy “-” található. Zárásként még meg kell említenem, hogy a két sprintfutamon elért eredmények nem kerültek bele az összevetésbe.

Sergio Pérez átlagos időmérős lemaradása nem tűnik nagyon veszésnek, azonban az ő esetében is érdemes megnézni, hogyan jött ki az átlagos 24 század másodperces hátrány. Ami megdöbbentő, hogy a mexikói esetében szinte folyamatos teljesítmény romlás figyelhető meg egykörön Max Verstappenhez képest. Bakui nagydíjhétvégéig bezárólag csak egyszer volt nagyobb a hátránya 2,5 tized másodpercnél az időmérő edzéseken, sőt emellett háromszor még a holland csapattársa elé is tudott kvalifikálni. Montrealtól kezdve azonban egyszer sem bizonyult gyorsabbnak, ráadásul  olykor hihetetlenül lassú volt, és nem csak esős körülmények között. A hungaroringi száraz pályán elért 8 tizedmásodperces, valamint a red bull-ringi több, mint 1 másodperces hátránya a megmagyarázhatatlan kategória. Mindkét esetben ki is esett Pérez már a Q2-ben a mezőny legalább második leggyorsabb autójával.

A romló teljesítmény meg is látszódik az időmérős párharcokon. A 10-3-as eredmény nem szép, de Max Verstappen csapattársaként alapvetően senki sem reménykedhet többen. Ellenben ha hozzávesszük, hogy körülbelül egálban volt a két pilóta még a félév első felében, akkor már tragédia, amit látunk. A féléves eredményt nem szépíti az időmérőkön elért átlagos eredmény sem, Verstappen ebben a tekintetben 2,8 hellyel jobb Sergio Péreznél.

A versenyeken bár  nem látható az a romló teljesítmény, mint amit az időmérő edzéseken láttunk, cserébe Verstappen konstansan veri a csapattársát. Azokon a futamokon, amiket mind a ketten helyezést értek csak 3-szor szorult Pérez mögé, de Monacó kivételével mindkétszer külső körülmények hatására. Az idénynyitó Bahreini Nagydíjon a korábbi kiesése miatt végzett Pérez mögött, Silverstone-ban egy beszoruló alkatrész tette tönkre a versenyét és lassult le drasztikusan.  A jobb versenyteljesítményt támasztja alá a versenyeken elért átlagos eredmények vizsgálata. Az igaz, hogy mindkét pilóta esetében a Bahreini versenyvégi technikai hiba alaposan lerontja az átlagot, de a nagyképen nem változtat. A holland átlagosan 1 hellyel a csapattársa előtt végez, ami főleg futamgyőzelmekben manifesztálódik.

Verstappent idén 8 alkalommal intette le elsőként a kockás zászló, Pérezt csak egyetlen egyszer. A futamgyőzelmeknek köszönhetően vezeti toronymagasan a ponttáblázatot nem csak a mexikói pilótához képest, hanem a második helyen álló Charles Leclerchez viszonyítva is. A Red Bull holland pilótája lényegében már világbajnoknak mondhatja magát és történelmi balszerencsének vagy balesetnek kellene bekövetkeznie ahhoz, hogy a helyzet teljes mértékben megváltozzon.

Az aktuális világbajnokságot utcahosszal vezető pilótát nem lehet nem győztesnek nyilvánítani csapaton belül. Ismerve a két Red Bull pilóta képességeit még a különbség mértékén sem lepődünk meg önmagában. Sergio Péreznek az időmérőkön mutatott romló teljesítmény ad valódi okot a fejvakarása. Sokat nem kell gondolkodnunk, hiszen Helmut Marko adta meg a választ a kérdésünkre. A tanácsadó egy interjúban elárulta, hogy Max Verstappen azokat az autókat szereti, ahol az orrész stabil és lényegében hidegen hagyja milyen az autó hátulja. Sergio Pérez ennek szöges ellentéte, ő a legtöbb versenyzőhöz hasonlóan a stabil hátsó tengelyt részesíti előnyben. Röviden: Verstappen a túlkormányzott autót , míg Pérez az alulkormányzott autót kedveli. Helmut Marko hozzátette, a Red Bullnál az év közbeni fejlesztésekkel pont az RB18-as alulkormányzottságát igyekeztek eltüntetni és Verstappenhez egy jobban illő versenygépet megalkotni, mert ő többet ki tud hozni egy neki kedvező autóból a mexikóihoz képest.

Sergio Pérez lényegében a csapaton belüli pilóta sorrendnek esett áldozatul és ezért a Red Bullt nem is lehet hibáztatni. Minden csapatnak az a célja, hogy az aktuális versenyautóját a lehető leggyorsabbá tegye és ha mindez az alapvetően lassabb, kevésbé tehetséges pilóta kárára történne meg, akkor az ő preferenciáit félre kell tenni és csúnya szóval be kell áldozni a másik javára. Azonban arra valószínűleg még a Helmut Marko és Christian Horner sem számíthatott, hogy ennyire negatívan hat ki Pérezre az autónak a lassú átalakulása, ami hosszútávon vetít előre egy komoly problémát. A mexikóitól nem igazán számíthatnak jó időmérős teljesítményekre és rajthelyekre a jövőben, ha folyamatosan 6-8 tized másodperceket kap a holland csapattársától. Természetesen lehet világbajnokságokat nyerni, ha a második számú pilóta a negyedik-ötödik-hatodik rajthelyekről indul, de közel sem ideális alapfelállás egy minimum hárompólusú világbajnoki küzdelemben. Márpedig erre kell készülniük, ha a jövőben is folytatni kívánják ezt a gyakorlatot és a stratégiai csapatnak extra munkát adniuk, hogyan viszik megfelelő pozícióba Pérezt a versenyeken.

Félévi győztes: Max Verstappen, egy világbajnoki címmel a félig a zsebében

Ezzel a féléves áttekintő sorozatunk végéhez értünk, reméljük élveztétek a cikksorozatot. Köszönjük, hogy a hosszú nyári szünetben is velünk tartottatok. Amennyiben szeretnétek az év végén is hasonló tartalmat olvasni, akkor kérlek jelezzétek a Facebook oldalunkon cikk alá írt kommentben . Amennyiben értékeled a Padlógáz munkáját, kérlek segítsd a tevékenységünket pár like-kal és megosztással, hogy így minél több emberhez eljuthassunk. Ha anyagilag is tudsz minket támogatni ezt az alábbi linken teheted meg. Minden segítséget köszönünk! 

https://www.patreon.com/padlogaz

 

Click to comment