Connect with us

Hír

Mérlegen a csapattársak, ki teljesített jobban az év első felében? – Aston Martin

Újabb résszel érkezik a féléves áttekintő sorozatunk, ezúttal az Aston Martin pilótái kerülnek a mérlegbe. Tavaly Sebastian Vettel és Lance Stroll nagyon szoros csatát vívott az idény első felében és nem tudtam egyiküket sem egyértelmű győztesnek mondani. Az idei szezonban azonban az egyik pilóta kimutatható előnybe került a másikhoz képest.

Mielőtt rátérnénk a részletes elemzésre, pár fontos információt meg kell osztanom arról, hogyan végeztem a csapattársak közötti összehasonlítást. Az átlagos időmérős különbség meghatározásához ugyanúgy jártam el, mint egy korábbi cikkemben. Csak emlékeztetőül: a pilóták azon legjobb időmérős szakaszon futott köreit vetettem össze, ahol még mind a ketten részt vettek – ha bármelyikük nem futott mért kört, akkor ott nem történt összehasonlítás. Fontos megemlítenem, hogy az esős időmérőedzések köridejeit nem vettem figyelembe, mert a különbségek egyes esetekben torz képet mutattak a teljes átlagra nézve.

A párharcok megnyerésének számításánál hasonlóan jártam el, csak azok az időmérő edzéseket és versenyeket tudta az egyik pilóta megnyerni, ahol a csapattársának is volt mért körideje vagy a versenyen helyezést ért el.  Az egyes időmérőedzéseken és versenyeken elért eredményeket balról-jobbra, fentről-lefelé kell áttekinteni, és így adják ki az eddig elért helyezéseket sorrendben. Az utolsó “X” pedig az idei még le nem futott 14. versenyhétvége helyét jelöli. További fontos információ, hogyha a pilóta nem futott mért kört vagy nem ért célba, akkor az eredménye helyén egy “-” található. Zárásként még meg kell említenem, hogy a két sprintfutamon elért eredmények nem kerültek bele az összevetésbe.

Bár Lance Stroll esetében nem mutat jól a 36 százados átlagos lemaradás az időmérő edzéseken, azonban ez jó részt a bakui rossz időmérő edzésének köszönhető. A kanadai pilóta ott 2 másodperccel ment lassabban Vettelnél, enélkül csak 8 századdal bizonyulna lassabbnak. Viszont az egykörös rosszabb teljesítménye tisztán látszódik abból, hogy csak három versenyhétvégén tudott a német csapattársánál jobb helyezést elérni. Stroll gyengébb időmérős tempóját támasztja alá az is, hogy átlagosan csak a 16,67-ig helyre tudta magát kvalifikálni, míg Vettel átlagosan két hellyel jobb eredményt tud felmutatni. Hozzá kell tenni, hogy a négyszeres világbajnok valódi hullámvasutat jár be ebben a tekintetben, vagy a Q3-ba is bejut, vagy a véget ér a kaland a Q1-ben az esetek többségében.

Sebastian Vettel fölénye a vasárnapi futamokon is kimutatható, ha nem is olyan szignifikánsan. Kettő versenynél többször intette le hamarabb Strollnál a kockás zászló a befejezett versenyeiken, átlagosan egy hellyel előrébb végez a futamokon, valamint eggyel több pontszerző futama van. Az igazán nagy különbség a két Aston Martin pilótánál a versenyeken szerzett pontokban figyelhető meg. A német a bakui versenyen elért 6. helyével egy jókora pluszt adott az idei pontjainak számával, mellette még 4 Top-10 eredményt tud felmutatni, ezzel szemben a csapattársa minden pontszerző nagydíján csak a 10. helyen rangsorolták.

Hiába a csapaton belüli egyértelmű fölény, látva ezeket az eredményeket teljesen érthető miért döntött a visszavonulás mellett Sebastian Vettel. Hány négyszeres világbajnokot motivál, hogy a legjobb esetben is csak a 10. hely környékén végezhet egy futamon? Mindemellett pedig egy belső feszültségektől egyáltalán nem mentes környezetben kell dolgoznia, kimondva-kimondatlanul második szárnyú pilótaként, miközben az eredményei az ellenkezőjét támasztják alá. Ne csodálkozzunk ezek után, hogy inkább a családját és az egy év versenyzéstől mentes szünetet választotta a német pilóta.

Lance Stroll továbbra is Lance Stroll. Csapattárshoz képest gyengébb időmérős teljesítmény a futamokon pedig nagy visszazárkózás a top-10 környékére. Egy újonc vagy másodéves pilótától ez a produkció még elnézhető lenne, de egy olyan pilótától aki már hatodik idényét kezdi meg kevés. Ráadásul a kanadai a nagy egészet tekintve semmit sem fejlődött az elmúlt öt és fél év alatt. Volt már középcsapatnál, a mezőnyvégén, az mezőny elejében, de rendre ugyanezt a sormintát mutatja. Ha nem Lawerence Strollé lenne az Aston Martin szinte garantálni lehetne az idény végi távozását, helyette viszont hosszú évekig be van betonozva a helye. Bármit csinálhat, Lance Stroll maradni fog a Forma-1-ben még egy jó ideig.

Félévi győztes: Sebastian Vettel, de ebben semmi öröm sincsen

Amennyiben értékeled a Padlógáz munkáját, kérlek segítsd a tevékenységünket pár like-kal és megosztással, hogy így minél több emberhez eljuthassunk. Ha anyagilag is tudsz minket támogatni ezt az alábbi linken teheted meg. Minden segítséget köszönünk! 

https://www.patreon.com/padlogaz

Click to comment