Connect with us

Minden ami F1

Mérlegen a csapattársak, ki teljesített jobban az év első felében? – Williams

Pár nappal ezelőtt a csapattársak közötti időmérős különbségek bemutatásával elkezdtük az idei nagy féléves áttekintő sorozatunkat. Ezúttal is a csapattársak teljesítményét vetjük össze több objektíven kiválasztott szempont szerint, és ez alapján kell ítéletet hoznunk egyik vagy másik pilóta javára. A sorozat első részében a mezőny leghátsó csapatának pilótái kerültek a mérlegbe és a várakozásoknak megfelelően nagy meglepetést nem okozott az eredmény.

Mielőtt rátérnénk a részletes elemzésre, pár fontos információt meg kell osztanom arról, hogyan végeztem a csapattársak közötti összehasonlítást. Az átlagos időmérős különbség meghatározásához ugyanúgy jártam el, mint a korábbi cikkemben. Csak emlékeztetőül: a pilóták azon legjobb időmérős szakaszon futott köreit vetettem össze, ahol még mind a ketten részt vettek – ha bármelyikük nem futott mért kört, akkor ott nem történt összehasonlítás. Fontos megemlítenem, hogy az esős időmérőedzések köridejeit nem vettem figyelembe, mert a különbségek egyes esetekben torz képet mutattak a teljes átlagra nézve.

A párharcok megnyerésének számításánál hasonlóan jártam el, csak azok az időmérő edzéseket és versenyeket tudta az egyik pilóta megnyerni, ahol a csapattársának is volt mért körideje vagy a versenyen helyezést ért el.  Az egyes időmérőedzéseken és versenyeken elért eredményeket balról-jobbra, fentről-lefelé kell áttekinteni, és így adják ki az eddig elért helyezéseket sorrendben. Az utolsó “X” pedig az idei még le nem futott 14. versenyhétvége helyét jelöli. További fontos információ, hogyha a pilóta nem futott mért kört vagy nem ért célba, akkor az eredménye helyén egy “-” található. Zárásként még meg kell említenem, hogy a két sprintfutamon elért eredmények nem kerültek bele az összevetésbe.

Nicholas Latifi csapattársa változott a Williamsnél, de a helyzet semmit sem 2021-hez képest, sőt bizonyos mértékben romlott is. A több, mint fél másodperces lemaradás az időmérő edzéseken már az érhetetlen kategória. Mégha a helyzete javult is az idénykezdethez képest, amikor Bahreinben 9 tizedet, Jeddahban  1,3 másodperccel bizonyult lassabbnak Alex Albonnál és Monaco óta stabilan egyre közelebb kerül a csapattársához, akkor se mutat túl jól a kanadai szombati produkciója. Ezt a tényt mi sem mutatja jobban, mint hogy eddig csak egyetlen egyszer végzett Albon előtt egy időmérő edzésen, Silverstone-ban, amikor az esős körülmények között a Q3-ig is eljutott.

Nincs egyszerű dolga Latifinek a mezőny leggyengébb autójában ez tény, de Albon megmutatja, hogy az autó messze nem reménytelen és bizonyos pályákon versenyképes. A brit-thai pilóta folyamatosan ott táncol a Q2-es bejutás határán, amire bizonyíték az időmérőkön elért  átlagos 15,64-os eredménye. Latifi ezzel szemben szinte instant utolsó soros indulónak tekinthető, csak 4 időmérő edzésen nem a 19.-20. helyen végzett. A rosszabb rajtpozíció meg is látszódik a vasárnapi versenyeredményeken is, mert helyzet lényegében változatlan.

Alex Albon nemcsak az időmérő edzéseken dominál, hanem futamokon is csapaton belül. Csak egyetlen egyszer nem a csapattársa előtt ért a célba, amikor mind a ketten helyezést értek el, átlagosan 2,5 hellyel előrébb, mint Latifi. Ami pedig a csapat szempontjából a legfontosabb az az, hogy Albon már pontot szerzett, ráadásul kétszer is. Először a nagyon kitekert utolsó körös kiállással Melbourne-ben, majd a versenyvégi káoszt kihasználva Miamiban. Latifi ezzel szemben legközelebb a pontszerzéshez Silverstone-ban járt, ahol a tömegbalesetből sem tudott végső soron profitálni  és csak a 12. helyen ért célba. A Brit Nagydíjat leszámítva pedig sehol sem volt idén reális esélye egy top-10-es eredményre.

A tavalyi évben George Russell távozásának és Alex Albon érkezésének bejelentésekor félve tekintettünk a Williamsre, mert nem tudtuk, hogy Mr. Szombat helyét képes lesz-e a barátja betölteni. El kell ismernünk Albon képes rá a jelek szerint, pedig erre korábban egy centet sem tettem volna fel. Az ő megvillanásai aranyat érnek a csapatnak, többet tőle a jelen körülmények között nem is lehetne elvárni. Az idei teljesítményével újraélesztette a Forma-1-es karrierjét, amit a közelmúltban abszolút megérdemelten a szerződés-hosszabbítása tett biztossá és lett a Williams első számú pilótája.

Nicholas Latifi ezzel szemben megmutatta, miért volt rengeteg pletyka az idő előtti elbocsájtásáról. Az eddigi 2,5 szezonjában csak minimális előrelépés történt a teljesítményében, ami jóformán semmire sem volt elég a Forma-1 mezőnyében. A kanadai pilóta távozása ezért is vehető biztosra, hiába az a nagyobb pénzösszeg, amit a csapatoknak fel tudna ajánlani, egyszerűen ezenkívül semmit sem tud felmutatni a pályafutásából. Még Pastor Maldonadótól is messze van, aki hasonlóan fizetős pilótaként és jó pár autótörés mellett, olykor legalább képes volt megvillanni és aktuális csapatánál pontokat szerezni, egyszer meg az első helyen befutni. Ez a fajta tulajdonság az, ami Nicholas Latifiből hiányzik és nem tudja a Forma-1-es paddockban bentartani.

Győztes pilóta: Alex Albon, fölényesen, kétség nélkül.

Amennyiben értékeled a Padlógáz munkáját, kérlek segítsd a tevékenységünket pár like-kal és megosztással, hogy így minél több emberhez eljuthassunk. Ha anyagilag is tudsz minket támogatni ezt az alábbi linken teheted meg. Minden segítséget köszönünk! 

https://www.patreon.com/padlogaz

Click to comment