Connect with us

Minden ami F1

A Forma-1-es világbajnokságok végkimenetelét befolyásoló három fő tényező

A 2021-es világbajnoki idény bebizonyította, hogy milyen feltételek között lehet egy végletekig kiélezett világbajnokságban az utolsó versenyen eldőlnie a címnek. A 2022-es idény ezzel szemben azt mutatja be, miként lehetséges már az idény közepén eldöntött kérdésnek venni a világbajnok személyét.  Lehetne szidni a Ferrarit és cifrábbnál cifrább dolgokat mondani rá, de ennek az írásnak nem ez a lényege. Ez inkább egyfajta tanulság mindenki számára a Forma-1-es világbajnokságok végkimenetelét befolyásoló három fő tényezőről.

A magyar közvetítések alatt korábban emlegették, hogy a világbajnokságot az adott év legjobb pilótája nyeri, a legjobb csapattal és a legjobb autóval. Önmagában ez a tételmondat nem állja meg a helyét, mert ez a Szentháromság ritkán áll össze az olyan domináns korszakokat kivéve, mint amit a Mercedes vagy korábban a Ferrari mutatott és akkor sem volt minden évben feltétlenül igaz. Ha pontosabban akarjuk megfogalmazni, akkor ezen tényezők közül ha mindhárom megvan, akkor biztos a cím. Ha csak kettő, akkor nagyon jó esélyed van rá, amennyiben csak eggyel rendelkezel, akkor szükséged van egy nagy adag szerencsére is. Akinek pedig egy sincsen, annak esélye nincsen abban az évben.

Pár héttel ezelőtt volt egy kisebb vita a kommentszekcióban arról, hogy ki a jobb pilóta Max Verstappen és Charles Leclerc közül. Be kell látnom, tévedtem. Jelenleg Max Verstappen a jobb, főleg ha azt nézzük, ki az, aki kevesebbet hibázik kulcs helyzetekben. De nem csak idén igaz ez a hollandra, hanem az eddigi pályafutására. Bármikor előfordult vele, hogy az élen autózva eldobja az autót és a falba kössön ki? Nekem nem rémlik ilyen példa és amíg egy pilóta ezen az alap dolgon nem tud túllépni, addig kár a reláció jelen nagyon sokat gondolkodni. Persze Verstappennek is voltak más hibái az idei szezonban – gondoljunk csak a hungaroringes megforgására – nincsen hibátlan pilóta és soha se lesz, amíg nem gépek irányítják a versenygépeket. De tudni kell megingás nélkül az idény legfontosabb pillanatiban teljesíteni és ebben a holland eddig közel hibátlan.

Egy jó csapat ismérve, hogy kulcs pillanatokban ritkán hibázik, az esetek legnagyobb részében jó döntést és azokon a versenyeken, ahol ő az esélyes megnyeri. Egy nagyon jó, vagy úgymond legjobb csapat ezzel szemben azokat a futamokat is behúzza, ahol ők az esélytelenek és mindig a legjobb döntéseket hozzák meg. A Red Bull jelenleg az utóbbi kategóriába tartozik kétség nélkül. Barcelona, Monaco ahol abszolút nem voltak favoritok, Baku és Paul Ricard, ahol meg jó eséllyel ők tűntek a gyengébbeknek. Mégis mind a négy helyszínen Christian Hornerek távozhattak végül győztesen és nem lehet azt mondani, hogy érdemtelenül. Ha kellett szívfájdalom nélkül küldték hátra Sergio Pérezt és állították félre Max Verstappen útjából. Ők képesek voltak megtenni, amit megkövetelt a haza és a világbajnoki harc.

A Magyar Nagydíjon is bizonyították, hogy ők a jobb csapat. Hiába az időmérős motorprobléma, hiába a 10. helyről való indulás Max Verstappennel és a lassabb első etap a rajtnál használ lágy gumikkal, mégis övék lett a győzelem. Miért? Csak ismételni tudom magam, jobb döntéseket hoztak. Jó ütemben váltottak az első és a második alkalommal is gumit, azonnal félreállították Pérezt, amint Max Verstappen útjába került és hozzá se akartak nyúlni azokhoz a keménygumikhoz, ami a többi csapaton nem működött.

Amivel viszont a Red Bull nem rendelkezik az a legjobb autó. Most egy pillanatra tekintsünk el a megbízhatósági problémáktól és csak koncentráljunk a teljesítményre jelenleg. Az RB 18-as egy világbajnoki címre alkalmas autó, az aerodinamikai hatékonysága nagyon jó, a gyors kanyarokban szintén, emellett a végsebességben is veri a riválisokat. Azonban az elmúlt futamokon, ami nekem egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy egy féllépéssel a Ferrari F1-75-öse mögött van. Az idény elején azt láttuk, hogyha DRS távolságba ért egy Ferrarihoz, akkor azonos gumikon nagy eséllyel meg is előzte. A bakui verseny óta azonban erre nem láttunk példát, két héttel ezelőtt Francia Nagydíj első felében Verstappen körökön keresztül támadta Leclercet, de nem tudott elmenni mellette. Ennek pedig egyből a vészharangokat meg kellene kongatnia, mert a Ferrari megoldotta az egyik legnagyobb problémáját.

A Ferrari már eddig is bizonyította, hogy a magas leszorító erős pályákon ők az erősebbek, most már közepes leszorító erőt igénylő helyszíneken is favoritok tudnak már lenni. Hiába lehet egálban a Red Bull, vagy minimális előnyben lenni az alacsony leszorító erőt igészlő helyszíneken, mint Monza, a Forma-1-es világbajnokság naptárjában az első két kategóriába tartozó versenypályák uralkodnak. Ez hosszú távon problémát jelent, mégha nem is az idei évre de jövőre igen, mert a három főtényező közül a jobb technika megléte számít a legjobban. Egy idő után egy csapatnak lehet olyan jó autója, ami bőven tudja ellensúlyozni a másik két tényezőt, még a Ferrarinál is. Ne feledjük el, hogy a Forma-1 továbbra is egy technikai sport és elsősorban az autó dönti el, ki lehet bajnok. A Mercedes stratégiai csapata éveken át azt csinálhatott lényegében, amit akart, senki se veszélyeztette őket.

A megbízhatósági problémákat idővel meg lehet oldani. Sokkal egyszerűbb egy gyors és megbízhatatlanabb autót versenyképessé tenni, mint egy lassabb de mindent kibíró versenygépet gyorssá tenni. A  közvélekedés szerint a Ferrari rendelkezik a jobb erőforrással, márpedig a Ferrari technikai oldali problémái főleg az erőforrást érinti, amin lehet dolgozni a következő években, a Red Bull azonban az erőforrását gyorsabbá már nem teheti, csak szoftveresen módosíthatja. Idővel ráadásul az autók aerodinamikai teljesítménye elkezd közeledni egymáshoz, ahogyan egyre jobban kiismerik a szabályrendszert és mindenki megtalálja a legjobb megoldásokat az autó egyes területein. Ez szintén nem növeli a Red Bull esélyeit hosszútávon.

De ha a Ferraritól nem is tartanak Christian Hornerék, a Mercedes azonban rohamléptekkel közeleg. Hova tűnt az az autó, amivel Lewis Hamilton még a Q2-be se tudta magát beverekedni? A nyári szünet előtt Toto Wolffék már eljutottak arra a pontra, hogy képesek voltak két kettős dobogós helyezést elérni. Ilyen fejlődési ütem mellett 2023-ra ismét bajnokaspiráns lesz a Mercedes és akkor már jóval nehezebb lesz Max Verstappen dolga. Az ő esetükben is legalább olyan jó a legjobb pilóta – a bejegyzés tárgyát nem képezi melyik – és a csapat, mint amit a Red Bull tud felvonultatni. Ezért is tudott 2021-ben az utolsó fordulóig zajlani a világbajnoki harc, mert mind a három fő tényező kapcsán lényegében egyenlőséget lehetett tenni. Huzamosabb ideig egyik fél sem tudott a másik föle kerekedni egyik tényezőben sem. A Red Bull így tehát ha jót akar magának, azonnal leállítja az idei autója fejlesztését és teljes gőzzel a jövőévre kezd el koncentrálni, mert a következő idény nem fog a féltávnál eldőlni.

Amennyiben értékeled a Padlógáz munkáját, kérlek segítsd a tevékenységünket pár like-kal és megosztással, hogy így minél több emberhez eljuthassunk. Ha anyagilag is tudsz minket támogatni ezt az alábbi linken teheted meg. Minden segítséget köszönünk! 

https://www.patreon.com/padlogaz

 

Click to comment