Connect with us

Kurbli

Tech-percek: Az Aston Martin új hátsó szárnya, a függönykarnis

Tech-percek: Hiába jött a Haas egy új autóval a hungaroringi hétvége eddigi legérdekesebb fejlesztését az Aston Martin hozta el. Az új hátsó szárnyuk egy újabb példa a mérnöki leleményességre, valamint hogy minden igyekezett ellenére minden szabály rendszerben vannak kis kapuk.

Ross Brawn és mérnök csapata úgy alkotta meg a 2022-es szabályrendszert, hogy az autók minél könnyebben tudják egymást követni. Ennek megfelelően igyekeztek minden olyan éles, derékszögű csatlakozást és kiemelkedést eltüntetni, ahol az autók követését megnehezítő káros légáramlatok, örvények keletkezni tudnak. A hátsó szárny esetében egy kötelező görbületi ív kialakítását rendeltek el a vízszintes elemek és a függőleges véglapok közé, a csatlakozási ponthoz.

Ezzel a megoldással bár a káros légáramlatok csökkenteni tudták, azonban ezzel együtt leszorító erőt is veszítettek a csapatok. Természetes folyamat az autósportban, hogy ilyenkor a mérnökök igyekeznek minden elvesztetnek hitt leszorító erőt visszaszerezni a szabálykönyvet újra átolvasva és megtalálni benne a kiskapukat. Így született meg az Aston Martin új hátsó szárnya és szárnyvéglapja. A különbség jól látható a Paul Ricardon készült képekkel összehasonlítva.

A korábbi görbületi csatlakozás helyett újra közel derékszögben kapcsolódnak egymáshoz azzal, hogy lejjebb helyezték el a csatlakozási pontot. Viszont, hogy a szabályoknak is megfeleljenek ezért a görbületi ívet meg kellett hagyni, amely így lényegében egy függön karnishoz hasonlít. A karnis által egyrészt jobban elkülönült a felső és alsó légáramlatok, amelyek így kevésbé zavarják egymást és jobb lesz autó körüli tervezett levegő áramlás, értsd: gyorsul az autó. Másrészt az így mér teljesen vízszintes hátsó alsó-szárnyelemen több hasznos leszorítóerő tud termelődni, amelynek áldásos hatását főleg a kanyarokban és a kigyorsításokban élvezhetik a pilóták.

Nem véletlen, hogy az Aston Martin hozta el ezt a megoldást, akik a kanyarok átlagtempójával arányosan egyre jobban szenvednek a tapadás hiányától és emellett Vettel vezetési stílusát, a minél jobban tapadó hátsó tengelyt segíti. Bár a főproblémát nem oldja meg, ahhoz a Venturi-csatornát és az autó koncepcióját kellene drasztikusan változtatni, de a több leszorító erővel és a jobban elkülönülő légáramlatokkal ha csak 1-2 tizedet találnak, már az újra elég lehet a rendszeres Top-10-es eredményekhez a sűrű középmezőnyben.

Várhatóan a megoldás nem lesz sokáig a Forma-1-ben. Az új kialakítással a káros légörvények visszatérnek, amik csak nehezítik az autók követését. Ha a csapatok pedig elkezdik rövid időn belül lemásolni a megoldást, és használni akkor látványtól a Liberty Media azonnal sikítófrászt kapna. Ezért várja minden szakember, hogy legkésőbb a 2023-as idényre betiltják a megoldást, vagy adott esetben már a Belga Nagydíjra az FIA kiad egy direktívát, amely gátat szab az ilyen irányú fejlesztéseknek és használatuknak. Mindenesetre addig élvezzük a függönykarnis látványát az Aston Martinokon a Magyar Nagydíj alatt.

/Danika

Amennyiben értékeled a munkánkat, és akár csak 100 forinttal is szeretnél támogatni minket, ezt az alábbi linken teheted meg. Köszönjük!
https://www.patreon.com/padlogaz

Click to comment