Connect with us

Pályabemutatók

Bajnoki búcsúztatás a szünet előtt – hungaroringi pályabemutató és futamelőzetes

Max Verstappen az újabb győzelmével már csak egy karnyújtásnyira került a 2022-es világbajnoki címtől. Azonban a Hungaroringen az előzetes várakozások szerint nem ő és a Red Bull fog a hétvége favoritjának számítani, helyette ismét a Ferrarik kerülnek majd előtérbe. Bár még egy kettős győzelemmel sem javíthatják ki az év elején elkövetett hibákat, de mindenféleképpen jó szájízzel kezdhetik meg a nyári szünetet. Akik bízhatnak továbbá egy jó eredményben az a McLaren, a wokingi csapat adott esetben a Mercedesnek okozhat kellemetlen perceket. Eközben Sebastian Vettel egy bajnokhoz méltó búcsúsztató szavak közepette készülhet egy nem éppen örömteli versenyhétvégére.

Pályabemutató

Bernie Ecclestrone, a Forma-1 egykori mindenható ura a 80-as években azon gondolkodott, hogy a Forma-1-et el kéne vinni a “vasfüggöny” mögé. Lehetséges helyszínek közül felmerült Jugoszlávia, a Szovjetunió és Kína is, végül egy magyarországi látogatás valamint Rohonyi Tamás és Frank Tamás hatására Magyarország lett a befutó. 1985 szeptemberében a Forma-1 a magyar állammal meg is kötötte a szerződést egy Budapest melletti pálya megépítéséről (a korábbi városligeti vagy népligeti nyomvonal ötletét elvetették).

A pályát az Aszfaltútépítő Vállalat mérnökei, Gulácsi Ferenc és Papp István tervezték, felhasználva az akkoriban újdonságnak számító számítógépes technikát. A pálya építése 1985. október 1-én kezdődött Mogyoródon és rekordnak számító nyolc hónap alatt el is készültek a munkálatokkal. Az első verseny végül 1986. augusztus 10-én volt, a forró nyári napon tartott futamot a brazil Nelson Piquet nyerte meg a 4014 méter hosszú versenypályán.

A pályát 1986-os megnyitása óta kétszer építették át. Először 1989-ben a pilóták hatására, túl sokat panaszkodtak a rengeteg sebességváltás miatt, így a mai hármas kanyar után lévő síkánt kivették a nyomvonalból. Érdekesség, hogy az egykori versenyvonal ma is megtalálható a régi 80-as évekből való kerékvetőkkel együtt. A második átépítésre 2003-ban került sor, ekkor a célegyenest növelték meg közel 200 méterrel, az első kanyart alakították át, illetve a 11-es kanyar utáni egyenest hosszabbították meg és a 12-es és 13-as kanyart alakították át. Utóbbi változtatásokra az előzési lehetőségek megnövelése végett került sor, a pálya így elnyerte a mai 4381 méteres hosszát.

A Hungaroring az elmúlt, több mint 35 évben már rengeteg emlékezetes pillanatnak adott otthont. A teljesség igénye nélkül egy részükről mi magunk is megemlékeztünk már a múltban.

Emlékezetes pillanatok a Hungaroringről

A hungaroringi nyomvonal

Mint egy nagyra nőtt gokartpálya, ezzel a jelzővel szokták illetni a Hungaroringet a pilóták, amikor a magyar helyszín jellegzetességeiről beszélnek. A pilóták a célegyenesen áthaladva 300 km/h-nál is nagyobb sebességgel érkeznek meg az éles jobbos 1-es kanyarhoz, amely egyúttal a pálya leglassabb pontja is. Erősen a fékpedálra kell lépni, hogy 100 km/h alá csökkenjen a tempó, miközben már a kigyorsításra és a DRS megfelelő időpontban történő kigyorsítására is figyelnek a versenyzők. A visszafordító balos 2-es trükkös abban az értelemben, hogy egyrészt a belső rázókövek hiányoznak, másrészt végig kifele dől a kanyar. A következő jobbos törést a pilóták padlógázzal veszik, majd megkezdik a kaptatót a pálya felső szakasza felé.

A második szektor a középgyors kanyarokról szól. Bár a Mansell még közel padlógázzal, legfeljebb egy visszaváltással beveszik a versenyzők, az 5-ös jobbos visszafordító előtt muszáj már ismét a fékpedálhoz érniük. Több ív közül is választhatnak mielőtt megérkeznek a 6-7-es kanyarból álló jobb-bal síkánhoz. A pilóták kedvet a nagy tempó átvételétől a magasított rázókövek veszi el. Ezt követi a 8-as kanyartól a 11-es kanyarig tartó pályaszakasz, a híres csiki-csuki, ahol az ellentétes jobb és bal kanyarok kanyarok gyorsan követik egymást. A Hungaroringet főleg emiatt a pályarész miatt szokták egy nagyra nőtt gokartpályához is hasonlítani. A legnehezebb kanyar egyértelműen az utolsó Alesi, ahol gyakoriak a pályaelhagyások és a betonozott bukótérből visszatérő versenyautók.

Az utolsó szektor az első szektorhoz hasonlóan csak három kanyart tartalmaz, de ezek sokkal fontosabbak abban a tekintetben, hogy sok időt lehet bennük nyerni vagy veszíteni. A jobbos derékszögű 12-es kanyar nem okoz nagy kihívást, ahogyan az azt követő balos 13-as visszafordító sem különösebben. A főhangsúly nem csak szektor, hanem valószínűleg az egész pálya legfontosabb kanyarjára, az utolsó jobbos visszafordító 14-esre kerül. Az ív nagyon hosszú, közel egy örökké valóság mire ismét a gázpedálra lehet lépni, de ha valaki ezen is túlhalad, akkor már csak a tökéletes kigyorsításra és a DRS kinyitására van szükség a rajt-cél vonal előtt.

Futamelőzetes

A hercegségi nagydíjhétvégét követően hosszú idő után újra egy olyan versenypályára érkezik a mezőny, ahol a legjobban számít nem csak az aerodinamikai hatékonyság, hanem a magas leszorítóerő melletti tempó. Márpedig a Hungaroringről tudni kell, hogy kanyargós második és a lassú harmadik szektor miatt a csapatok előszeretettel hozzák el a magas leszorítóerős csomagot. A Hungaroringet többek között ezért is hasonlítják gyakran egy korlátok nélküli Monacóhoz, mivel a pálya megköveteli a közel maximális leszorító erőt, a többségben lévő lassú- és középgyors kanyarok gyorsan követik egymást, miközben egy kis szusszanásnyi idő csak a 789 méter hosszú célegyenesben van.

Ha nincsen elég leszorító erő, akkor egy körön a középgyors kanyarokban túl sok időt veszítenének a versenyzők, valamint a gumikopás is indokolatlanul megnőne. Utóbbi a Hungaroringen nem szokott kifejezetten nagy probléma lenni. Az igazán nagy nyári meleg napokon bár az aszfalt hőmérséklete bőven meghaladja a 60 Celsius fokot és az abroncsok is hajlamosabbak a hólyagosodásra, alapeseteben a gumikopás nem szokott döntőfaktor lenni a versenyek végkimenetelében. Csak a Pirelli által elhozott C4-es lágy gumik esetén kell arra készülni, hogy nem bírnak egy gyorskört. Ezt leszámítva sima egy kiállásos futamra van kiállás, ahol a C3-as közepeseken fognak a pilóták elrajtolni, majd féltáv környékén a C2-es keményet feltenni.

Az egyik fő indok, ami az egykiállásos stratégia felé tolja el a csapatokat, az az előzési lehetőségek hiánya. A versenypálya második átépítésre azért került sor, de lényegében hasztalannak bizonyult.  Bár a helyzet jelentőset javult a korábban látottakhoz képest a DRS bevezetése óta, de még mindig az időmérő edzés határozza meg legnagyobb mértékben a verseny végeredményét. Ha van nyomvonal, ahol újra le lehet ellenőrizni a 2022-es szabályok működését, az a Hungaroring. Ha itt kialakul egy izgalmas, oda-vissza előzésekkel teli futam, akkor a végső bizonyíték is meg van az újítások működésére.

Ha a várható erősorrendre akarunk tippelni, lényegében törölni kell az elmúlt öt versenyhétvégén látott sorrendet. A jó végsebesség és a motorerő nem számít, csak a lassú és középgyors kanyarokban lévő kanyartempó, főleg utóbbiak kapnak ezúttal szerepet. Bár a Monacóban látottakból lehetne a legjobban kiindulni, de mivel a hercegségi versenypálya már közel két hónapja volt, friss élményként érdemes rápillantania extra adalékként paul ricardi versenypálya utolsó szektorában futott időkre. A gyors Signes kivételével csak középgyors és lassú kanyarok alkotják a versenypálya azon szakaszát.

Mihez kezd a Ferrari a versenyhétvége esélyeseként? Az elmúlt egy hétben a sajtó főleg Charles Leclerc hibájával volt elfoglalva azzal az üzenettel viszont már kevésbé, hogy Mattia Binotto de facto kettős győzelmet ígért a Hungaroringen a Ferrari szurkolóknak. Ha eltekintünk attól a tényről, hogy az olasz csapatról beszélünk és csak önmagában az autó tulajdonságait és a pilótákat vesszük alapul, akkor a csapatfőnöknek abszolút igaza van. Az F1-75 számára valódi Kánaánnak ígérkezik a magyar helyszín: magas leszorító erő igénye, sok középgyors kanyar, valamint a kevésbé fontos végsebesség mind a kezükre játszanak. A Hungaroringhez nagyon hasonló Monacóban Leclerc kérdés nélkül húzta be a pole-pozíciót, a legjobb szektoridők alapján a Paul Ricard harmadik szektorában abszolút a Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak.

A Ferrari esélyeit növeli, hogy Carlos Sainz is egyre jobb formába lendül. A spanyol a múlt héten sokkal jobban mozgott az autóban, mint monacói csapattársa. Mintha Brit Nagydíj megnyerése után egy fokozatot tudott volna kapcsolni és úgy tűnik az év elején sokat és kulcspillanatokban hibázgató Carlos Sainz már a múlté lenne. Bár logikusan gondolkodva az egyéni világbajnokság miatt Sainz nem nyerhetné meg a Magyar Nagydíjat, de már azzal rengeteget segíthet a csapaton és Leclercen ha tudja vele tartani a lépést. Egy első soros és probléma mentes rajtolás már nyerő helyzetbe hozná őket a Red Bullokkal szemben, akik legfeljebb már csak stratégiával tudnák az ellenfelüket megverni.

Az idei évben a harmadik erő egyértelműen a Mercedes. Hosszú távon senki sem fenyegeti őket a pontversenyben, de vajon ez a Magyar Nagydíjra is igaz? Nem hiszem. A Francia Nagydíj időmérő edzésén alaposan meglepte a német csapatot Lando Norris a módosított McLarennel és az ötödik rajthelyet szerezte meg. A brit versenyző gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál és George Russellnél is a Paul Ricard harmadik szektorában, ráadásul Monacóban is az ötödik helyen végzett a szombati kvalifikáción. Bár a francia pályán végül egy elrontott rajt és a rosszabb versenytempó miatt a lépést nem tudták tartani a Mercedesekkel, de Hungaroringen a nehezebb előzési lehetőségek miatt könnyedén maguk mögött is tarthatják a német csapat autóit. Jómagam el tudom képzelni, hogy ezúttal ha az élen a Ferrari-Red Bull kettős két autója kiesik, akkor Lando Norris fog lecsapni az ajándék dobogóra, ami rá is férne. Imola óta nem pezsgőzhetett az idei szezonban.

A versenyhétvége egyik kérdése, hogy mire jut a Haas és az AlphaTauri az alaposan átdolgozott autójával. Előbbi esetben Kevin Magnussent és az ő teljesítményét kell majd nagyító alatt nézni, mivel a csapatban egyedül ő kapja meg a Ferrari klónnak hívott új versenygépet. Utóbbi csapatnál Yuki Tsunoda lévén már láthattunk biztató jeleket a Paul Ricardon (Q3-as szereplés az időmérő edzésen, jó tempó a harmadik szektorban) emellett a monacói időmérő edzésen is a 11. helyet szerezte meg. Mindkét gárdánál nem csak a sima top-10 végi eredmény, hanem a kettős pontszerzés is benne van a hétvégében.

Akiknek viszont nincsen sok esélyük az az Aston Martin és Sebastian Vettel. A visszavonulását bejelentő német pilótának túl sok jót ismét nem hozott az előző versenyhétvége, az utolsó körben csak az utolsó pontszerző helyért tudott csatázni Lance Strollal. Pedig papíron a Paul Ricard egy kedvező versenyhelyszínnek ígérkezett a sok lassú kanyarral, de az utolsó szektorban a várakozásoknak megfelelően lassúak voltak. Szomorú kimondani, de nem ez lesz a brit csapat legjobb hétvégéje az idei évben ismerve a versenyautójuk tulajdonságait. Valószínűleg jobban jár a német pilóta, ha a sok kedves szót és korai bajnoki búcsúztatót viszi magával emlékül.

A Forma-1 utolsó futamára készül a Hungaroringen a nyári szünet előtt, a Formula-E duplafordulót tart Londonban, az IndyCar visszatér Indianapolisba, mutatjuk a menetrendet

A mai napon megindul a 37. Magyar Nagydíj a Hungaroringen. Minden csapat már a kicsomagolt mogyoródon, készen állva a nyári szünet előtti utolsó megmérettetésre és egy jó eredmény elérésére. Természetesen ezúttal is igyekszünk beszámolni a hétvége fő eseményeiről, kövessetek minket a Facebook oldalunkon és a honlapunkon. Mindenkinek jó szurkolást kívánunk a hétvégére!

Amennyiben értékeled a munkánkat, és akár csak 100 forinttal is szeretnél támogatni minket, ezt az alábbi linken teheted meg. Köszönjük!

Click to comment