Connect with us

Kurbli

Nyomórúd és vonórúd, azaz a két főfelfüggesztés típus a Forma-1-ben

A korábbi években gyakran lehetett hallani a közvetítések közben a nyomórudas és vonórudas felfüggesztésekről, azonban csak keveset tudták, hogy melyik pontosan mit jelent. Érdemes ismét elővenni ezt a témát, mivel a Forma-1-es csapatok között ismét lesz különbség ebben a tekintetben.

 

 

 

A Forma-1-ben kétfajta stílus közül választhatnak a mérnökök, amikor a felfüggesztést szeretnék kialakítani. Az egyik a nyomórudas, a másik a vonórudas. Általában az első kerekeknél szokott jóval nagyobb jelentősége lenni, ezért mostantól kezdve minden alkalommal gondoljunk az első felfüggesztésre ebben a cikkben. A fenti képen a nyomórudast a jobb, a vonórudast a bal oldal reprezentálja egy 2015-ös és 2016-os Ferrarit összehasonlító képen, a kérdéses elem sárgával van kiemelve.

A nyomórudas felfüggesztés volt az általános trend az elmúlt években az elülső kerekeknél. A nyomorúd egy hosszú kar, amely lentről-felfelé továbbítja a kereket ért ütéseket a himbába. A himba a hozzájuk csatlakozó lengéscsillapítókkal és torziós rúgok segítségével hozza egyensúlyba az autót. A hosszúkar bár aerodinamikailag nem előnyös, az elmúlt években ezért az első szárnyba rejtették el egy részét. Ez a lehetőség azonban az idei évtől megszűnik.

A vonórúd egy rövidebb kar, amely fentről lefelé csatlakozik a nyomórudas megoldáshoz képest mélyebben elhelyezkedő himbába és lengéscsillapítóba. Ez a megoldás aerodinamikailag előnyösebb, ráadásul jobb súlyelosztást is tesz lehetővé, azonban az autónak az első felfüggesztését és lengéscsillapító rendszerét jóval nehezebb szerelni és nehezebb is beállítani. Pontosabban fogalmazva kevésbé lesz érzékeny a beállításváltoztatásokra, amely miatt az első tengely maximális támadását igénylő pilótáknak rengeteg kellemetlen percet okozhat. A nehezebb beállíthatóság és szerelhetőség miatt vetették el 2015 után a Ferrarinál is végleg ezt a megoldást, amely a jelek szerint most visszatérhet.

A McLaren mérnökök ismét ehhez a megoldáshoz nyúltak, mert így az autó hátulja és a Venturi-csatornák felé a levegőt kisebb megzavarásával tudják oda áramoltatni. Így elméletileg extra leszorítóerőt tudnak termelni az autó padlólemeze alatt, ami majd közép gyors és gyors kanyarokban lehet számukra nagy segítség. A kérdés azonban, hogy a pilóták mennyire lesznek érzékenyek erre a változtatásra?

A mezőnyben legutoljára még Sebastian Vettel vezetett éles körülmények között vonórudas első-felfüggesztésű autót. Daniel Ricciaardo és Lando Norris közel s távol nem tapasztalhatta meg, milyen hatással lesz az egyensúly érzékükre egy ilyen járgány. Ráadásul az ausztrálnak van némi félnivalója, aki tavalyi évben is sokáig szenvedett a McLaren egyedi vezetési stílust igénylő tulajdonságaival. A másfajta első felfüggesztés erre tehet rá még egy lapáttal, aminek valljuk be őszintén, igazi mosolyhervasztó lehet Ricciardo pályafutására.

Click to comment