Az utóbbi időben ugyan elszoktunk tőle, de korábban akadtak nagyon szoros bajnoki végjátékok. Ilyen volt a 2008-as idény szezonzárója, a Brazil Nagydíj, amikor 13 éve (és egy napja) megnyerte első világbajnoki címét Lewis Hamilton.
2008. november 2-án a mezőny a szezon 18. és egyben utolsó versenyére készült. Lewis Hamilton vezette a pontversenyt hét egységgel Felipe Massa előtt. Ekkoriban még csak 10 pontot ért egy futamgyőzelem, így a Ferrari brazil pilótájának csak akkor volt esélye a címre, amennyiben Hamilton hatodik vagy rosszabb pozícióban ér célba.
Az előzmények
Lewisnak újoncként minden esélye meg volt arra, hogy debütáló évében világbajnok lehessen 2007-ben. Ugyanakkor hiába kvalifikált magát a második helyen, egy elbaltázott féktáv és egy rakoncátlan váltónak köszönhetően visszaesett a 18. helyre és bár bravúrosan küzdött, de az elért hetedik hely kevés volt. Kimi Raikkönen lett a 2007-es világbajnok.
A brit pilóta később bevallotta: hihetetlenül megviselte, hogy ismét Interlagosban kellett küzdenie a címért (via ESPN).
“Egyértelműen az egyik legrosszabb élményem, hogy vesztettem az első F1-es évemben. Természetesen nem számítottam rá, hogy rögtön nyerhetek, de a stressz és a teher, ami akkor még éretlen elmémre nehezedett, túl soknak bizonyult. Ki kellett másznom a veremből, amibe zuhantam, hiszen 2008-ban újra erősnek kellett lennem. De az, hogy visszatérjek ugyanarra a pályára az év végén, ugyanolyan helyzetben… ha nem sikerült volna úgy, ahogy, nem tudom hogyan lettem volna képes újra talpra állni.”
A futam
Nem kezdődött jól Hamilton számára a brazil hétvége. Massa pole-pozíciót szerzett az időmerőn, míg Hamilton csupán a negyedik volt, ami ugyan papíron elég lett volna ahhoz, hogy világbajnok lehessen, de messze nem volt egy életbiztosítás. Pláne nem a szakadó esőben (lásd az idei Magyar Nagydíj), ami miatt a verseny csak 10 perccel később kezdődhetett el.
Massa és Hamilton jól kapták el a rajtot, viszont mögöttük Webber már nem volt ilyen szerencsés: kicsúszott és a pályára kellett küldeni a biztonsági autót. Ez még nem okozott különösebb kalamajkát, azonban az elálló eső és a felszáradó pálya már igen: a boxkiállások nem jöttek ki jól Hamiltonnak, visszakerült a hetedik helyre. Eközben Massa senkitől sem zavartatva magabiztosan vezetett, minden a fiatal briten múlott. A nagy nyomás ugyanakkor nem törte meg Hamiltont, hamar megelőzte Jarno Trullit és Giancarlo Fisichellát, amivel felkapaszkodott a vb-címet érő ötödik helyre.
Ekkor úgy tűnt, hogy minden rendben lesz a brit szempontjából, a Ferrarinak segítség kellett. Az égiek meg is hallgatták Massa fohászait, ugyanis a 71. körös verseny 63. körében megeredt az eső. A legtöbben ki is jöttek kereket cserélni, de nem mindenki!
Massa simán maradt az első helyen, míg Hamilton továbbra is az ötödik helyen autózott. Aztán a 69. körben megérkezett a körét visszavenni igyekvő Robert Kubica, akit a brit el is engedett, de közben lecsúszott az ívről és a félelmetesen jól versenyző Sebastian Vettel elment mellette a Toro Rossóval. Emiatt Hamilton már csak a hatodik volt: ezzel neki és Massának azonos a pontszáma lett volna leintéskor, de mivel a brazil hat futamot nyert Hamilton ötjével szemben, így Massát illette volna a cím.
A McLaren garázs mérnökeit lelombozta az előzés – oda a világbajnoki cím. Hamilton természetesen kétségbeesetten próbálta megelőzni Vettelt, de nem tudott mit kezdeni a némettel. Ugyanakkor ott volt előttük Timo Glock a negyedik helyen, akit a Toyota nem hívott ki kereket cserélni, hátha nyerhetnek egy nagyot.
Az utolsó kör
Hamilton hiába kontrolálta a futamát száraz körülmények közt, a nedves pályán képtelen volt megelőzni Sebastiant. Massát az élen már leinti a kockás zászló, a Ferrari garázsban őrült ünneplés veszi kezdetét. A megkönnyebbült szerelők tudatják Felipe Massa édesapjával, hogy fia világbajnok.
Mindeközben Glock összevissza csúszkál a pályán. Az izgalom a tetőfokára hág. A német pilóta a 11-12-es kanyarokban küzd az autójával, de nem tudja tartani a jobb gumikon közeledőket: előbb Sebastian Vettel, őt követve Hamilton is elhúz mellette.
Mikor Lewis Hamiltont ötödikként intik le, az öröm helyét hirtelen zavarodottság veszi át a Ferrari garázsában. Massa édesapját az egyik mérnök világosítja fel, hogy fia így nem lett bajnok, miközben egy másik szerelő éppen ököllel veri a falat. Mennyből a pokolba egyetlen pillanat alatt. Massa nem is bírta rezignáltan elviselni, hogy a lehető legkegyetlenebb módon veszítette el a világbajnoki címet: zokogva érkezett meg a pódiumra, miközben Hamilton megtette az első lépést a halhatatlanság felé.

Login with Patreon
Legyél te is a támogatónk!

Legfrissebb cikkeink
- Rijádban folytatódik a Formula-E, mutatjuk a hétvége menetrendjét
- A Forma-1 vezetőinek elegük lett Ben Sulayemből
- Mexikóvárosban indul a 2023-as év!
- Hogyan tud egy csapat a Forma-1-be jelentkezni és milyen követelményeknek kell megfelelnie?
- Beteljesül-e az amerikai álom Sargeanttel?
- A 2022-es év díjazottjai a Padlógáz követői szerint
- Régi idők Forma-1-e, világbajnoki harcok az 50-es években 2. rész
- Régi idők Forma-1-e, világbajnoki harcok az 50-es években 1. rész
- Hogyan lett a Lancia versenyautóból Ferrari világbajnoki gép?
- Helmut Marko ismét egy túlkoros újonccal próbálkozik
Legutóbbi hozzászólások